20dec, 19 20 december 2019Advies
De afgelopen dagen was er nogal wat te lezen over de totale gekte rond de afleveringen van vooral de Tesla Model 3. Mensen blijken bereid om te accepteren dat ze de auto moeten ophalen op een parkeerterrein in de haven, hun auto daar dan maar ergens moeten zien te vinden en zonder uitleg of wat dan ook op weg worden gestuurd. Smakelijk werd ook verhaald over vieze beschadigde en niet opgeladen auto’s.  Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat je zoiets accepteert en hoe schandelijk is het dat een merk als Tesla zich dit meent te kunnen permitteren?

Klanten accepteren het blijkbaar omdat het om Tesla gaat en vanwege het bijtellingsverschil tussen 4% nu voor 5 jaar en 8% vanaf 1 januari 2020 voor 5 jaar.  Maar om hoeveel geld gaat het dan? Dat zette www.zerauto.nl op een rij. Wij verwijzen naar die prima website op onze EV Autonieuws pagina, maar het verhaal is voor dit blog ook interessant.

Bijtelling 2019/2020
Eerst nog even de bijtellingspercentages van 2019 en die van 2020 op een rij. Voor waterstofauto’s geldt in 2019 en ook in 2020 een percentage van 4 procent bijtelling, zonder een eindgrens.
Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2019 alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde met 4 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 60.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 50.000 met 4 procent en 50.001 tot 60.000 euro met 22 procent.
In 2020 stijgt het bijtellingspercentage  naar 8 procent. Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2020 alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde met 8 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 75.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 45.000 met 8 procent en 45.001 tot 75.000 euro met 22 procent.

Hoeveel ga je dan meer betalen?
Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Komt je BEV dus vóór 1 januari 2020 op kenteken, dan profiteer je vijf jaar lang van 4 procent. Bij registratie vanaf 1 januari 2020 of later is dat 8 procent voor de komende vijf jaar. Praten we hier over een groot prijsverschil?

Hoogte bijtelling voor iedereen anders
Allereerst is het belangrijk om te weten dat iedereen een ander bedrag voor bijtelling betaalt. De hoogte van de bijtelling is namelijk afhankelijk van de waarde van je auto en van je inkomen en de belastingschaal. We gaan in onderstaande rekenvoorbeelden even uit van 37,35 procent loonbelasting.

Rekenvoorbeeld Tesla Model 3
Als rekenvoorbeeld pakken we eerst even de Tesla Model 3, de bestverkochte BEV van Nederland.  Wat als je een Tesla Model 3 pas na 31 december 2019 op kenteken krijgt en je 8 procent moet bijtellen? Ga je dat heel erg voelen in de portemonnee?

Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 Standard Range Plus – 4 procent bijtelling

Fiscale prijs: 48.980 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 4 procent
Rekensom:
48.980 x 0,04 = 1.959,20 euro
1.959,20 x 0,3735 = 731,76 euro
Bijtelling per maand: 60,98 euro netto maandelijkse bijtelling

Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 – 8 procent bijtelling
Fiscale prijs: 48.980 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 8 procent en 22 procent
Rekensom:
45.000 x 0,08 = 3.600 euro
3.980 x 0,22 = 875,60 euro
4.475,60 x 0,3735 = 1671,63 euro
Bijtelling per maand: 139,30 euro netto maandelijkse bijtelling

MG ZS EV
En hoe zit het dan met de eveneens populaire MG ZS EV? Dit is een van de voordelige batterij-elektrische auto’s die je in 2019 kunt kopen. Blijft deze elektrische SUV ook in 2020 aantrekkelijk?

Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 4 procent bijtelling
Fiscale prijs: 30.985 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 4 procent
Rekensom:
30.985 x 0,04 = 1.239,40 euro
1.239,40 x 0,3735 = 462,92 euro
Bijtelling per maand: 38,57 euro netto maandelijkse bijtelling

Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 8 procent bijtelling
Fiscale prijs: 30.985 euro
Loonbelasting: 37,35 procent
Bijtellingstarief: 8 procent
Rekensom:
30.985 x 0,08 = 2.478,80 euro
2.478,80 x 0,3735 = 925,83 euro
Bijtelling per maand: 77,15 euro netto maandelijkse bijtelling

In het geval van die MG praten we dus over vanaf nog geen vier tientjes per maand verschil in bijtelling. Verdien je meer en betaal je meer belasting, dan zijn de bedragen hoger. Dan nog: waar hébben we het over? Vergelijk het even met de 22% bijtelling als je een benzine- of dieselauto zou rijden. Ook in 2020 ben je met een elektrische auto altijd spekkoper, en de jaren erna ook, tot 2026. Voorlopig zullen we nog jaren eindejaarsbijtellinggekte houden!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands