Doe het brandstofdieet

Het nieuwe jaar is lekker begonnen: de mobiliteitstafel heeft haar plannen voor de toekomst van de emissie nog maar net gepresenteerd of de krant van wakker Nederland weet niet hoe snel ze er korte metten mee moeten maken. Ook D66 fractievoorzitter Rob Jetten moet het na een weinig gelukkig optreden bij ‘Jinek’ ontgelden. Het gemak waarmee hij sprak over een subsidie van € 6.000,- op het kopen van een elektrische auto, men spreekt er schande van! Want een EV is duur en ook met € 6.000 korting blijft hij voor de meeste automobilisten te duur. Het ontbreekt hen simpelweg aan kapitaal om een nieuwe EV aan te kunnen schaffen. Daarom bedachten wij met de EV Coöperatie een aantal praktische oplossingen die echt iedereen helpen om schadelijke emissie c.q. CO2 uitstoot te reduceren.

Autofabrikanten hebben zich de laatste decennia, door overheden gestimuleerd, het hoofd erover gebroken hoe ze de CO2 uitstoot omlaag moeten krijgen. Daarvoor namen ze hun toevlucht tot tal van technologische hoogstandjes. Soms waren die zo fout als wat. Eén van de ontwikkelingen zijn direct ingespoten benzinemotoren met een heel kleine cilinderinhoud. Ze presteren fantastisch. Wie de auto dan op de staart trapt, wordt beloond met een geweldige accelaratie. Maar ook met een minder fantastische brandstofrekening. Want de energie voor die acceleratie moet wel ergens vandaan komen natuurlijk!

Brandstof omlaag, stroom omhoog

De brandstofrekening omlaag en de stroomrekening omhoog. Zo ‘eenvoudig’ is het om CO2 en andere vieze uitstoot te reduceren. Dat is goed voor ons allemaal en voor jouw portemonnee in het bijzonder. Dat hoeft bepaald niet meteen veel geld te kosten. Wij geven juist een aantal tips waarmee je geld kunt (be-)sparen, zodat die nieuwe EV eerder voor je deur staat.

Doe het brandstofdieet

Hoe minder brandstof je verstookt, hoe minder emissie je veroorzaakt. Zo simpel is het. In plaats van een mobiliteitsbudget (in euro’s) stellen wij een brandstofrantsoen voor. In liters. Vaak kun je aan de hand van tankpassen en bonnen nagaan hoeveel liter je in een jaar verbruikt. En anders maak je gewoon een schatting: neem je aantal autokilometers per jaar en deel dat door je (geschatte) gemiddelde brandstofverbruik. Een voorbeeld: 20.000 kilometer per jaar gedeeld door 20 kilometer per liter, betekent dat je in een jaar tijd 1.000 liter benzine of diesel verstookt. Kies vervolgens je eigen doelstelling: als je 15% minder CO2 wil uitstoten, moet je het brandstofrantsoen met 15% reduceren. Je doelstelling voor 2019 wordt dan om maximaal 850 liter te verbruiken. Bij een benzineprijs van € 1,50 bespaar je dan mooi € 225,- waarmee je leuke(re) dingen kunt doen.

Hoe pak je dat aan?

Een aantal tips.

De benenwagen

Lopen of fietsen is een stuk gezonder dan autorijden. Dat ligt voor de hand, maar het lijkt niet altijd even haalbaar te zijn. Maar waarom zou je voor korte afstanden niet wat vaker de fiets pakken? Zeker voor wie regelmatig de stad in moet, waar het gemiddelde brandstofverbruik ook nog eens hoger ligt, is dit iets waarmee je makkelijk liters kunt besparen. Stel dat je elke week 1 keer de fiets pakt in plaats van de auto en daarmee per keer 1 liter bespaart. Dat is zo gebeurd. Dan heb je op jaarbasis al dik 30% van je doelstelling binnen. En het is nog beter voor je gezondheid ook!

Houd je rechtervoet in bedwang

Van elektrische auto’s weten we dat de actieradius in elkaar stort op de snelweg. Vooral als je 130 km/u rijdt. Daarom rijden veel elektrische rijders op de rechterbaan, met een gangetje van 110 of 120. Maarrrr… wist je dat dit ook geldt voor auto’s met een brandstofmotor? De luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid omhoog, ongeacht wat voor aandrijving je hebt. Zet daarom voortaan je cruise control op 120 in plaats van 130. Qua tijd scheelt het niks, maar voor je benzinequotum tikt het aan. Hoe simpel kan het zijn!

Rij langer door!

Een goed argument om géén andere auto te kiezen: rij langer door met je bestaande auto. Zorg dan wel voor goed onderhoud want een stinkende en rokende diesel kan gewoon echt niet meer! Doe die snel de deur uit voordat over een tijdje niemand ‘m meer wil. Dat kan je veel geld besparen.

De productie van een auto vraagt evenveel energie als er nodig is voor de helft van de energie die tijdens de levensduur nodig is voor de aandrijving van die auto. Auto’s zijn al heel lang zo ontzettend goed dat de gemiddelde levensduur flink gestegen is. Auto’s van meer dan 15 jaar oud mogen dan een verouderd dashboard hebben, maar technisch zijn ze vaak nog uitstekend. Zo’n auto rijden heeft geen invloed op je brandstofquotum maar is beslist een goed idee. Zolang het onderhoud betaalbaar blijft spaar je intussen lekker verder door voor een hybrid of een EV.

Switch naar een hybride

Door alle ophef á la die krant van wakker Nederland zijn hybrides in het verdomhoekje beland. Dat komt vooral doordat te veel mensen hun hybride niet vaak genoeg aan de laadpaal hingen en te veel benzine bleven verbruiken. Pure luiheid. Veel mensen zouden best elektrisch willen rijden, maar vinden dat ze daarvoor teveel kilometers afleggen. Of ze kunnen de caravan dan niet meer meenemen. Of ze vinden een EV gewoon nog veel te duur. In die gevallen is er niks mis met een hybride. Dan kun je toch heel wat kilometers ‘schoon’ en zonder verbruik afleggen. De gemiddelde Nederland rijdt 35 kilometer per dag met zijn auto. Dat is een afstand die de meeste plug in hybrides prima volledig elektrisch kunnen afleggen. Laat mensen jou maar uitlachen in je ‘Foutlander’. Brandstof tanken doe jij nog maar zelden. En wie hangt er lekker zijn caravan achter de auto in de zomer? Precies!

Ook met een stekkerloze hybride reduceer je je brandstofverbruik al behoorlijk, zeker in stadsverkeer en in files. Kijk daarom gewoon eens naar wat er tweedehands verkrijgbaar is. Het is toch schandalig dat we tweedehands hybrides waar ooit van ons belastinggeld subsidie op is verstrekt zomaar naar het buitenland laten gaan?! Hier houden die auto’s en er lekker mee blijven rijden. Als je die auto’s gebruikt zoals ze bedoeld zijn, dus dagelijks laadt, rijd je fijn en goedkoop.

Stap over op EV

Met een volledig elektrische auto gaat je brandstofrantsoen uiteraard helemaal naar 0. Is een nieuwe onbetaalbaar, bedenk dan het volgende:

  • De kwaliteit van auto’s staat op het hoogste niveau ooit. Ze gaan veel en veel langer mee dan de vijf jaar waarbij volgens fiscale modellen een auto helemaal afgeschreven mag worden.
  • 100% elektrische auto’s gaan nog langer mee dan fossiele modellen.

Er komen nu tweedehands steeds scherper geprijsde modellen te koop. Natuurlijk heb je daarvoor een spaarpotje nodig, maar waarom zou je niet een tweedehands EV kopen? Die zijn er al vanaf een mille of acht. Daarmee doe je je woon-werkverkeer (die 35 kilometer per dag) spotgoedkoop én schoon. Voor de lange ritten pak je dan je benzine of dieselauto. Wil je één auto? Dan leen of huur je toch gewoon een auto voor die langere ritten? Want hoe vaak maak je die nou echt?

Je bent even wat extra geld kwijt met deze investering en bij de vaste kosten (afgezien van afschrijvingen) kost de verzekering iets meer. Dat heb je echter al vlug terugverdiend doordat je maar weinig kwijt bent aan stroom en aan onderhoud. Bovendien betaal je voorlopig geen wegenbelasting. Dat is lekker en het draagt goed bij aan de reductie van dat brandstofquotum…

Doe mee met een deelauto

Dit lijkt allemaal nogal tegenstrijdig: blijf langer doorrijden in je huidige auto, koop een hybride, koop een EV. Wij maken de verwarring nog groter: doe je eigen auto weg en stap over op deelauto’s! Per situatie kijk je waar je behoefte aan hebt: voor woon-werk: elektrisch, voor vakantie een hybride met trekhaak en voor een romantisch-weekendje-weg-met-de-liefde-van-je-leven kies je die geweldige cabrio met die grommende V8 en die dikke dubbele uitlaten. Want je leeft maar een keer en daar mag je best van genieten. Of het haalbaar is hangt er een beetje vanaf waar je woont, maar wij denken dat dit de toekomst gaat worden. Je brandstofquotum moet je zelf in de gaten houden natuurlijk!

Meer publiek-private samenwerkingen

Je ziet: die aankoopsubsidie van € 6.000,- is achter ambtelijke tafels bedacht. Laat er maar eens een slimme ondernemer op het idee komen om die brandstofrantsoenen inzichtelijk te maken. Wij hebben daar wel ideeën voor. En misschien is er wel een slimme ambtenaar die dat idee wil helpen aanjagen! Dan halen we een boel kou uit de lucht.

Vanuit de EV Coöperatie geloven wij sterk in de kracht van samenwerken. Dat betekent dat wij ook meer samenwerkingen tussen overheid en ondernemers willen stimuleren. Ze moeten dat dan wel durven natuurlijk. Wij houden van praktisch, zijn dol op auto’s en begrijpen het belang van mobiliteit. Dus wij doen graag mee.

Het gaat er niet om mensen omwille van klimaatplannen op kosten te jagen, het gaat erom praktische oplossingen te vinden waarmee je heel simpel de lucht steeds schoner maakt. Die zijn er genoeg; dat is gewoon een kwestie van omdenken. Wij wensen je een mooi nieuw jaar toe waarin je kunt komen waar je wilt tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen