24jun, 20 24 juni 2020Electric cars

Bij het zinnetje ‘brommers kiek’n’ denk je aan Bennie Joling, aan ‘oerend hard’, de Achterhoek, de Zwarte Cross. Daar mag voortaan een begrip bij: Brekr. Dat is het merk van een buitengewoon attractieve elektrische brommer, made in Doetinchem. Wij gingen er kijken en even rijden, en op de terugweg streden twee gevoelens om voorrang: ‘hébben’ en ‘ach, was ik maar veel jonger’. Wat een leuk ding!

Wordt Brekr het Nederlandse Tesla? Zo’n vaart zal het niet lopen; de markt is er simpelweg niet om er vele, vele duizenden van te verkopen. Maar Niels Willems, mede-eigenaar van Brekr en al ervaren met ambitieuze startups, is duidelijk: de Brekr Model B (let op de relatie met de Tesla Model S) is zeker niet het laatste product van het kleine team in de typische startup omgeving van een oude gevangenis buiten Doetinchem. Het bedrijf achter Brekr heet ook niet voor niets Smart Commute B.V. Ze denken er al volop aan andere vervoermiddelen. Uiteraard ook elektrisch maar op meer dan twee wielen en wellicht met een bedrijfsmatig karakter. Als de volgende Brekr’s even goed worden qua design en techniek als deze eerste brommer, gaan we van het merk nog veel horen. En inderdaad, dan zijn er best vergelijkingen te maken met Tesla. Partners van Willems zijn overigens Jasper Hagedoorn (technische leiding en ook mede-eigenaar), Ivo Roos (ontwerper) en Daniel ter Braak (engineering), aangevuld met collega’s die zich op o.a. marketing en productie richten.

Hebberig
Bij elektrische tweewielers denk je primair aan fietsen, Pedelecs en scooters. Die laatste zijn in steden als Amsterdam wel succesvol, maar elders in het land worden scooters toch vaak geassocieerd met meisjes die beter zouden kunnen fietsen en met oudere mannen en vrouwen die geen auto rijden. Let wel, dat is een observatie. Natuurlijk wordt er geprobeerd om hen op elektrisch over te laten stappen. Er zijn zeker aantrekkelijke e-scooters, maar ook iets te veel Made in China Vespa look-a-likes van niet altijd indrukwekkende kwaliteit. Die maken je niet hebberig. Dat doet de Brekr nadrukkelijk wel. Het is daarbij geen scooter, maar een brommer. Met grote wielen, dikke banden, een attractief design, in de uitvoering hoogwaardig en voorzien van mooie verlichting, een zadel waarop je -mits niet te zwaar – ook met z’n tweeën kunt zitten en met een uitermate doordachte constructie met veel aluminium die het gewicht laag houdt. Dit is een machine voor stoere vrouwen en voor dito mannen. De onderdelen komen uit vijf verschillende landen en dat speelt Brekr een beetje parten; door de COVID-19 virusuitbraak kon bijvoorbeeld vanuit het Verre Oosten niet tijdig geleverd worden. Dat gaf echter ook de tijd om rustig aan de perfectionering te werken en een partij voor de assemblage in ons land te kiezen. Die is er inmiddels. Nu start de productie op en komende maand worden hopelijk de eerste Brekrs afgeleverd. Ruim 100 mensen bestelden al zonder uitgebreid gereden te hebben; ze kunnen nauwelijks nog wachten.

Onze jonge held op de Brekr

Opties
Voor wie bij het woord brommer nog aan een Mobylette denkt, ziet de Brekr er wel heel stoer uit. Er is heel bewust voor gekozen om niet voor een retro vormgeving met een nep-tank te kiezen. Qua design zou de Brekr in het Museum of Modern Art niet misstaan. Hij is ontworpen door Ivo Roos, oogt strak en stoer en hij belooft alleen al door dat uiterlijk veel rijplezier. De kunststof panelen van het frame kunnen in verschillende kleuren worden besteld, het zadel is er in bruin of zwart en zo kan iedereen zijn of haar eigen Brekr laten afleveren. In technisch opzicht is hij erg geavanceerd. De motor zit in de achternaaf ingebouwd, er zijn krachtige schijfremmen, de verlichting is LED voor en achter en in het frame kun je desgewenst een tweede accu meenemen. Dat is een optie. De Brekr kan worden besteld in een 25 km/u of 45 km/u uitvoering (in het tweede geval is er een helmplicht) en kost vanaf € 4.268,-. De batterij heeft een vermogen van 2.0 kWh en afhankelijk van je gewicht en de snelheid die je rijdt heb je daarmee een actieradius van 50-80 km. Neem je een tweede identieke batterij mee, dan verdubbelt je range. Dat kost je dan € 1.499,- extra.

Net als bij een auto betaal je ook iets meer voor de verschillende lakkleuren van de kappen, van de vering en van het zadel. Wil je een Brekr met olijfgroen metallic kappen en een bruin zadel, dan komt er € 149,- + € 49,- bij. Met alle opties zit de prijs net onder de zes mille. Dan heb je een brommer die je als designobject ook in je woonkamer kunt zetten en waarmee je met je niet te forse hulpverloofde achterop makkelijk 140 km kunt afleggen.

Woon-werkverkeer
Wat opvalt is dat het aluminium frame de Brekr tientallen kilo’s lichter maakt dan een gemiddelde e-scooter en dat hij door een laag zwaartepunt prachtig in balans is. Wij vonden de reactie op het opendraaien van de stroomhandel iets te abrupt, maar dit was, zo haastte Niels Willems zich te zeggen, een eerste prototype en inmiddels is de regeling verfijnd. Overigens, ben je na de eerste meters gewend, dan rijdt de Brekr stabiel en rap. Hij maakt net als e-auto’s bij lage snelheden een geluidje om voetgangers en fietsers te waarschuwen, maar aangezien bijna iedereen tegenwoordig met AirPods in de oren loopt zal toch menigeen nog schrikken. Voordeel is dat de Brekr dan meteen sympathiek overkomt, je wordt niet snel gezien als een Pedelec terrorist.
Uiteraard is er vering voor en achter (instelbaar!) en het zadel is inderdaad groot genoeg om iemand achterop mee te kunnen nemen. Daarvoor zijn er ook uitklapbare voetensteuntjes. Er is duidelijk veel aandacht aan details besteed, tot en met een Achterhoeks vlaggetje aan het zadel. De naam Brekr komt overigens van het Achterhoekse woord Brekken, dat net als Höken staat voor alles dat leuk is, maar niets met seks en/of geweld te maken heeft. Wil je in goede Achterhoekse traditie een beetje sleutelen aan je brommer, dan kan dat ook. De zijplaten kun je zo losschroeven en zelf van een ander kleurtje voorzien, bijvoorbeeld. Kortom, een superleuk apparaat. Mooi ontworpen en gebouwd, niet te duur, praktisch inzetbaar en veel attractiever dan een gemiddelde e-bike of e-scooter. Dat maakt een Brekr ook tot een interessant alternatief voor bijvoorbeeld zakelijk woon-werkverkeer. De mensen die ‘m al bestelden hebben groot gelijk; we gaan over Brekr nog veel horen!

Links Jasper Hagedoorn, rechts Niels Willems, de initiatiefnemers van Brekr

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands