17dec, 19 17 december 2019Electric cars

Het komt eigenlijk nooit meer voor dat ik, best bejaard, het gevoel krijg de gemiddelde leeftijd van aanwezigen te verlagen. Bij een preview van de Honda e in de bijzondere Jardin D’hiverre in Baarn gebeurde dat echter. Honda had er ook klanten van dealers voor uitgenodigd en die blijken over het algemeen verre van jong te zijn. Of zij straks gaan kiezen voor een Honda e in plaats van een Jazz of HR-V is te betwijfelen, dat het merk moet verjongen is wel zeker. Met de Honda e, het eerste volledig elektrische model van de Japanse fabrikant, gaat dat zeker lukken. Ook omdat de successen in de Formule 1 het merk meer sexy maken.

 

Opvallend: motor achterin, 136 of 154 pk (Advance), een koppel van 315 Nm, topsnelheid 145 km/u, acceleratie 0-100 km in 8,3 sec in de Advance van € 38.330,-. De Base is 3 mille goedkoper. Denk qua formaat aan de genoemde Mini en de Renault Zoe. Dus: prijzig, klein en weinig actieradius. Vergeten maar? Absoluut niet.

Qua technologie is het een soort kleine Tesla, een auto voor liefhebbers van elektronica. Standaard zijn verzonken portiergrepen en camera’s in plaats van buitenspiegels. Zoals de aanwezige ‘Honda-vertegenwoordiger  fijntjes opmerkte: ‘Bij de Audi e-tron is dat een optie van 10 mille’. Het dashboard is één groot digitaal display, op te splitsen in meerdere delen en naar wens in te delen.  Retrodesigh gecombineerd met hightech, dus. De twee 12,3-inch LCD-aanraakschermen beslaan nagenoeg de gehele breedte van de cockpit. Aan de zijkanten de schermen van de buitenspiegels alias camera’s. Alle ADAS-veiligheidsvoorzieningen, inclusief adaptieve cruise control, zijn er, net als een digitale Personal Assistant die gesproken opdrachten uitvoert, een glazen dak, LED-verlichting overal, een fraai multimediasysteem en in de Advance ook stuurverwarming en een camera in de binnenspiegel.

Honda afficheert de e als stadsauto, maar hij kan met 50 kW snelladen en ik zou er zonder zorgen grotere afstanden mee aandurven. Hij staat in juli 2020 bij de dealers en ik keerde een beetje verliefd en hebberig huiswaarts. Wat een leuk ding!

Jan Rooderkerk

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands