De immense investeringen van ruim 500 miljoen Britse ponden in de nieuwste Britse autofabriek staat in geen verhouding tot de paar duizend TX taxi’s die afgelopen jaar zijn verkocht. Maar met de rechten op de Londense taxi kocht Geely wel een meer dan honderd jaar bestaande iconische naam. Een intrigerend startpunt, maar de grote sprong vooruit moet komen van de elektrische VN5 bestelwagen. Later volgen meer modellen. Maar de Engelse vestiging speelt – zo blijkt bij de rondgang – in feite een grotere rol.

Joerg Hofmann, CEO van LEVC: “We hebben hier naast productiefaciliteiten ook een grote afdeling R&D- en engineering. We gelden voor Geely als competentiecentrum voor lichtgewicht bouwen en elektrische mobiliteit.” Dat eerste zie je terug in een bijzonder productieproces met een gelijmde en ‘gebakken’ aluminium structuur en daaroverheen vezel versterkt kunststof plaatwerk.

Groeimogelijkheden
Hofmann: “Hier is nu een capaciteit van 20 duizend auto’s per jaar, met mogelijkheden om nog flink uit te breiden. We zijn in 2018 begonnen met onze nieuwe elektrische generatie van de Londense taxi, de TX. De productie en export is beperkt. Het is helder dat we niet dezelfde fout gaan maken als voorgangers, dit is geen businesscase. We moeten groeien, want we hebben een fabriek te vullen.” Met de introductie van een bestelwagen op ongeveer dezelfde technische basis wil LEVC binnen twee jaar ‘doorpakken’ naar zestig procent export en vanzelfsprekend een veel grotere productie dan nu. Al snel een vertienvoudiging zelfs.

e-Commercie een grote kans
Hofmann: “We zien internationaal grote kansen. De groei van ‘e-commercie’ dwingt steden tot maatregelen rond schone pakjes bestelvoertuigen. We willen met vólgende nieuwe modellen doorgroeien naar 70 procent en meer voor export. Op dit moment bedienen we met de TX taxi natuurlijk een nichemarkt, maar daar gaan we snel ándere volume producten naast zetten. Meervoud. Allemaal elektrisch, met een fikse accurange van ruim 100 kilometer en een range extender. Een ideale en unieke combinatie waarmee je vijf, zes ritten van distributiecentra buiten de stad naar stadcentrum te rijden. We zien een grote toekomst met producten voor bedrijven die in stedelijk gebied elektrisch rijden, maar ook wel langere afstanden afleggen. Voor ons is de markt is vanaf dit jaar niet langer vooral de UK, maar wordt ze internationaal. En mikt op steeds breder wordende doelgroepen.”

Voor die internationale aanpak heeft LEVC inmiddels een verkoopkantoor geopend in Frankfurt. Bij de twintig strategische primaire markten hoort zeker ook Nederland, meldt de verantwoordelijk marketingspecialist, daarvoor zijn inmiddels ook al contacten gelegd. Nader nieuws volgt later, want de VN5 wordt later dit jaar leverbaar. Service? Daarvoor wordt gekeken naar een netwerk met zustermerk Volvo en ‘een andere onafhankelijke partij’.