23apr, 20 23 april 2020Commentaar

Met de opkomst van elektrische auto’s en zonnepanelen bij particulieren ontstaan er in Europa miljoenen extra potentiële energiehandelaren. Zij kunnen hun auto-accu’s laten opladen als er een overschot is en leeg laten trekken bij een tekort. Het is een variant op de al bekende Vehicle to Grid technologie die maar voor een enkele auto beschikbaar is.

Het platform moet op termijn het Europese elektriciteitsnetwerk stabiel houden zonder de hulp van kolen- en gascentrales. Naarmate landen meer gebruik gaan maken van zon en wind voor de elektriciteitsvoorziening, is er ook meer back-up nodig voor de momenten waarop het niet waait en het bewolkt is. Met de afbouw van kolencentrales en de wens om op termijn ook gascentrales te sluiten, wordt een alternatief steeds belangrijker.

Het werkt zo:

De afgelopen jaren is er al lokaal mee geëxperimenteerd. Het grote probleem bij deze elektriciteitshandel was vooral de administratieve afhandeling. Hiervoor heeft Tennet een oplossing gevonden met de ontwikkeling van een platform dat gebruik maakt van blockchain-technologie. Dat houdt in dat de verzamelde gegevens niet door derden veranderd kunnen worden en goed beveiligd zijn.

Het platform met de naam Equigy is volgens directeur en initiatiefnemer René Kerkmeester ‘de pizzabodem’ waar deze nieuwe Europese energiehandel op gebouwd wordt. “Straks gaat het om miljoenen auto’s, batterijen, warmtepompen en zonnepanelen die aan het energiesysteem gekoppeld worden. Het blockchainplatform zorgt ervoor dat we precies weten wie wat gedaan heeft, zodat we dat netjes af kunnen rekenen.”

App
Via een app bepaalt de automobilist hoeveel accucapaciteit er gebruikt mag worden voor de stabilisatie van het elektriciteitsnet. De accu hoeft dus niet helemaal leeg te gaan; je kunt er nog gewoon mee rijden als je dat wilt. De slimme elektriciteitsmeter in huis en de autofabrikant verzamelen gegevens over de hoeveelheid elektriciteit die geladen of geleverd wordt. Deze data worden verzameld via het Equigy-platform.

Het Nederlandse energiebedrijf Vandebron experimenteert op kleine schaal al met een balanssysteem in samenwerking met Tesla. Nissan, BMW en Fiat-Chrysler werken mee aan dit project door hun elektrische auto’s geschikter te maken om ook elektriciteit terug te geven. René Kerkmeester verwacht dat de uitwisseling van elektriciteit ook onderdeel wordt van veel leasecontracten voor elektrische auto’s.

Volgens bestuursvoorzitter Manon van Beek van Tennet kan door deze ontwikkeling het elektriciteitsnetwerk in 2030 stabiel gehouden worden zonder de back-up van gascentrales. Deelname van de helft van de 1,5 miljoen elektrische auto’s – die er tegen die tijd naar verwachting rondrijden – is genoeg om het net in balans te houden. De honderden miljoenen euro’s die Tennet jaarlijks in Nederland kwijt is aan het balanceren van de elektriciteitsmarkt gaan dan niet naar grote energiebedrijven, maar naar particuliere huishoudens.

Corona
Ook Equigy is niet immuun voor de coronacrisis. Deelnemende autofabrikanten als Nissan en BMW krijgen harde klappen en de elektriciteitsprijs is steeds vaker negatief. Aan de ene kant neemt de vraag naar elektriciteit af doordat veel fabrieken hun productie hebben stilgelegd, tegelijkertijd wordt er meer elektriciteit opgewekt omdat het veel en hard heeft gewaaid en de zon al wekenlang volop schijnt.
De enorme schommelingen op de energiemarkt onderstrepen volgens Tennet de noodzaak van het project. Want hoe grilliger vraag en aanbod variëren, hoe meer mogelijkheden de netbeheerder nodig heeft om het net in balans te houden. Energiedeskundigen denken dat de ervaringen die nu met prijsschommelingen worden opgedaan onderdeel worden van ‘het nieuwe normaal’. Topontwikkeling!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands