22jan, 20 22 januari 2020Commentaar

De opkomst van elektrische auto’s is een enorme bedreiging voor de traditionele auto- en olie-industrie. Alleen al in Duitsland gaan hierdoor zo’n half miljoen banen verdwijnen. Bijna alle autobazen hebben er onderschat hoe snel het Amerikaanse Tesla de bouw van elektrische auto’s en van oplaadmogelijkheden hiervoor uitrolt. Hun achterstand neemt nog dagelijks toe, hun toekomst oogt somber. Daarom wordt alles uit de kast getrokken om weliswaar ook elektrische auto’s uit te brengen maar tevens om nog zoveel mogelijk klanten voor benzine- en dieselmodellen te behouden. Daarbij lijken alle middelen geoorloofd te zijn, inclusief nepnieuws, ‘framing’ en mensen op het verkeerde been zetten. Ze zouden beter die energie en middelen kunnen investeren in hun toekomst, die al lastig genoeg wordt.

Geregeld verschijnen er dus berichten dat dieselmotoren echt wèl schoon zijn en zelfs de lucht zuiveren. Als je dat vaak genoeg roept, gaan er wel wat mensen het geloven en weer doorvertellen. Ook lees je frequent dat het kobalt voor de batterijen van al die elektrische auto’s door kleine kinderen onder barre omstandigheden in Congo uit de grond wordt gehaald. Maar wie weet of de foto’s erbij echt zijn, of een toneelstukje?

De meeste wereldwijd gebruikte kobalt komt daar inderdaad vandaan. Volgens Amnesty International wordt 20 procent ervan gewonnen in mijnen met slechte werkomstandigheden en kinderarbeid. De Europese Commissie rapporteerde in 2018 echter dat ‘slechts’ 9 procent van alle wereldwijd gewonnen kobalt wordt toegepast voor accu’s van elektrische voertuigen. Verder zit het vooral in batterijen voor bijvoorbeeld smartphones. Daar hoor je niemand over. Het nieuws controleren is vrijwel onmogelijk. Veel van de mijnen waar schaarse metalen uit de grond worden gehaald zijn tegenwoordig Chinees eigendom en bezoekers zijn niet welkom. Uiteraard is het afschuwelijk en verwerpelijk als er kleine kinderen onder slechte omstandigheden moeten werken. Steeds meer fabrikanten proberen dat nu echt uit te sluiten. Maar pas op: dan vallen er straks wel inkomsten voor een bevolking weg die toch al zo weinig heeft!

De productie van de batterijen, het transport van de auto’s waar ze inzitten en de opwekking van een deel van de benodigde stroom leidt zonder twijfel tot vervuiling. Maar wat wij willen is lokaal schonere lucht in steden, natuur die naar natuur ruikt en gezondere leefomstandigheden voor onze kinderen en hún kinderen. Dat bereik je deels met voertuigen zonder emissie. Dus ja, nog beter is het als we behalve geen olie ook geen schaarse materialen meer uit de grond hoeven te halen en als onze energie helemaal ‘groen’ is. Maar daarmee worden dagelijks stappen vooruitgezet. Dus als je weer eens een cowboyverhaal hoort, vraag dan aan de boodschapper of die liever een uurtje in een dichte garage met zo’n draaiende ‘schone’ diesel of met een elektrische auto verblijft? Precies!

Jan Rooderkerk
Deze column verscheen ook op www.e-mission.store

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands