19dec, 19 19 december 2019Electric cars

Het Amerikaanse Karma Automotive is nu nog alleen bekend van de Karma Revero, doorontwikkeling van de vroegere Fisker Karma. Ik ken het bedrijf redelijk, werkte er een tijd voor. Dat stopte toen ze besloten zich alleen op de USA en op China te concentreren, tot een verandering van plannen toch tot nieuwe activiteiten in Europa leidden. Kroymans in Hilversum is inmiddels de eerste Europese distributeur voor de kostbare Karma Revero plug-in. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen bezocht de fabriek in Californië en kwam met veel foto’s en info terug. Kijk daarvoor vooral op www.autovisie.nl. Sjoerd weet altijd interessant nieuws te verzamelen en daarom staan wij hier even bij zijn fabrieksbezoek stil.

Karma Automotive monteerde aanvankelijk een General Motors- viercilinder in de Revero. Maar die is uit productie en nu werkt het Amerikaanse merk samen met BMW. Die relatie lijkt niet van lange duur te zijn. De Amerikanen kijken volgens Autovisie alweer verder.

In Karma’s nieuwste Revero, de GT en GTS, heeft de Amerikaanse autobouwer recent de 1,4 liter viercilinder van General Motors vervangen door een 1,5 liter driecilinder turbomotor van BMW. De krachtbron komt uit de i8, maar BMW heeft zelf al aangekondigd dat het einde van de hybride-sportwagen in zicht is. De motor blijft echter. Karma is met BMW overeengekomen dat het minimaal drie jaar de driepitter levert, zodat de Revero voorlopig ongehinderd gebouwd kan worden. Van de Duitsers wordt overigens ook de laadstructuur overgenomen.

Range-extender
Met het oog op de toekomst kijkt Karma al verder. Het bedrijf voert gesprekken met Mazda over de levering van de fonkelnieuwe rotatiemotor, die door de Japanners momenteel in ontwikkeling is. Mazda zelf gaat de krachtbron als range-extender in de MX-30 toepassen. Karma wil de motor ook als range-extender gebruiken, terwijl het ook de stap naar volledig elektrisch aangedreven modellen wil maken. Voor de batterijtechniek heeft Karma voldoende know-how in huis. Het gaat de Amerikanen om de kleine verbrandingsmotor.

Tweerichtingsverkeer
Mazda liet onlangs aan Autovisie weten dat het altijd open staat voor samenwerkingsverbanden, maar dat de relatie twee kanten op moet werken. Hoe gaat Karma dat realiseren? Karma’s internationale verkoopdirecteur Joost de Vries: “Daar komt de eigenaar van Karma om de hoek kijken. De Wanxiang Group is een grote toeleverancier en wij kunnen Mazda bedienen met onderdelen en technologie, zoals connected drive. Can-netwerken, hoe dat met elkaar praat, daarin is het moederbedrijf heel ver. Een Mercedes-model heeft 63 programmeerbare ECU’s. Wij hebben er 42, maar wel zijn ze allemaal bruikbaar. Wij kunnen data ontvangen én terugsturen, bij Mercedes werkt het bijvoorbeeld maar één kant op. Daarin zouden wij Mazda kunnen helpen.”

De Vries noemt een voorbeeld dat eerder dit jaar al door Mazda werd genoemd als nieuwe ontwikkeling. “Door de connectiviteit zien we op voorhand wat er aan de auto kapot is, terwijl de klant het nog niet door heeft. Zo kunnen we het onderdeel al naar de Karma-dealer sturen, zodat het klaar ligt wanneer de klant binnenkomt.” Mazda liet aan Autovisie weten aan een gelijke constructie te werken. Wanneer de rotatiemotor als range-extender voor de Japanners beschikbaar komt, is nog niet bekend. Het merk is nog druk met de ontwikkeling bezig.

Nieuw model
Mocht Mazda’s krachtbron door Karma gebruikt worden, dan wordt de motor zeker niet in de bestaande Revero gehangen. De designafdeling werkt aan een nieuwe generatie modellen, getuige de verschillende studiemodellen die het jonge Karma reeds heeft getoond. Aldus Autovisie.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands