Electric cars
8 maart 2020

Vorig najaar reden wij voor klant J&T Autolease een week een Mercedes-Benz EQC. De auto beviel ons zeer en dat schreven wij ook. Vervolgens lazen wij allerlei artikelen van anderen waarbij er nogal wat kritiek werd geuit en de Mercedes vaak minder werd genoemd dan de Tesla Model S, Jaguar i-Pace en Audi e-tron.

Zeker, Mercedes-Benz heeft een paar vreemde beslissingen genomen bij de ontwikkeling. De EQC is wel erg gebaseerd op een bestaande model (dat deed Jaguar veel beter), hij is niet erg zuinig en laadt wat traag, trager dan bijvoorbeeld de Audi. Maar is dat erg, is dat een reden om de EQC de minste van de vier te noemen?

Wij vroegen Mercedes-Benz Nederland daarom of we nog eens wat langer met een EQC konden rijden. Dat bleek mogelijk, dus wij verwennen ons momenteel met een witte EQC met AMG-pakket en verder niet al te veel opties. Hij kost goed 90K en dat is toch z’n 15 tot 20 K minder dan de concurrenten die wij recentelijk reden.
De eerste resultaten tonen dat het niet gemakkelijk is om minder dan 30 kW met 100 km te verbruiken maar ook dat de gemiddelde actieradius bij ons zo’n 300-330 km is. De auto is flitsend snel, super stil en rijdt met het soevereine comfort waarop Mercedes patent lijkt te hebben. Hij is wat minder sportief dan een i-Pace, minder log en zuiniger dan een e-Tron, heel veel mooier gebouwd dan een Tesla. De komende weken gaan we de plussen en minnen nauwkeuriger in kaart brengen.  Maar nu al is duidelijk dat het straks niet eenvoudig wordt om weer te wennen aan onze dagelijkse Renault Zoe!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands