Electric cars
2 april 2020

De Mazda CX-30 en MX-30 zijn beide onderscheiden met een ‘Red Dot: Product Design 2020′ Award. De compacte SUV CX-30 en Mazda’s eerste volledig elektrische auto, de MX-30, zijn daarmee toegetreden tot de groeiende lijst van bekroonde Mazda modellen ontworpen volgens de Kodo, Ziel van Beweging designtaal.

Wij vinden de beschrijvingen daarvan in Mazda’s persinformatie nogal zweverig, maar het winnen van die Awards is beslist een felicitatie waard.

De CX-30 kennen we al langer, de MX-30 komt later dit jaar en dat is wel een auto om naar uit te kijken. Wij schatten zo in dat hij op de foto’s groter lijkt dan hij zal zijn (er zijn immers nogal wat overeenkomsten met de CX-30), maar het resultaat is bijzonder en de bouwkwaliteit en afwerking zullen ongetwijfeld van uitzonderlijk niveau zijn. Met prijzen tussen 34 en 40 mille is ook de prijsstelling attractief. Enige bezwaar voor velen zal wellicht de keus van Mazda voor een kleine batterij zijn. Deze lithium-ionbatterij van 35,5 kWh biedt een actieradius van ongeveer 200 km. Dat is volgens Mazda ver boven de gemiddelde dagelijkse rit van 48 km van de Europeaan, maar voor menig zakelijk rijder zal het echt te weinig zijn.”De winnaars van de Red Dot Award hebben bewezen dat ze uitstekende producten hebben gemaakt die het waard zijn om deze prijs te winnen”, zegt professor Dr. Peter Zec, oprichter en CEO van Red Dot. “De producten wonnen volgens de jury niet alleen door hun esthetiek, maar ook dankzij hun onvergelijkbare functionaliteit. Met hun ontwerpen zetten de prijswinnaars nieuwe normen in hun branche”.

De Red Dot competitie werd in 1955 in het leven geroepen door het in Essen gevestigde Design Zentrum Nordrhein Westfalen en is één van de grootste ontwerpwedstrijden ter wereld. De winnende ontwerpen, die in 48 categorieën worden gekozen waaronder ‘auto’s en motorfietsen’, mogen vanaf nu het ‘Red Dot’-symbool dragen, een internationaal erkend keurmerk.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands