01mei, 20 1 mei 2020Electric cars

De Mazda MX-30, de eerste in serie geproduceerde volledig elektrische auto van Mazda die na de zomer in de showroom staat, is samengesteld met veel milieuvriendelijke en gerecyclede materialen. Eén van de meest opvallende is het gebruik van    gerecycled plastic. Mazda bereidt ons voor op de komst van die auto door specifieke facetten nu al extra te belichten. Het is zeker niet de eerste enige die gerecycled materiaal toepast, maar de schaal waarop dit gebeurt is wel interessant.

“In design, vooral in onze afdeling Kleur & Materiaal, zijn we constant op zoek naar veranderingen in materiaaltrends en technologieën”, vertelt Jo Stenuit, Design Director van Mazda Motor Europe. “We hebben al vóór de lancering van de MX-30 interessante milieuvriendelijke materiaalprocessen gebruikt, maar de MX-30 is de perfecte auto om onze nieuwste ontwikkelingen op dit gebied te laten zien”.

Zo is het bovenste deel van de portierbekleding van de MX-30 afgewerkt met een gerecyclede stof, gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Dankzij een nieuwe methode voor het geïntegreerd samenvoegen van textiel- en kunststofvezels werd het mogelijk om een zacht aanvoelend materiaal te creëren dat gemakkelijk kan worden verwerkt. De Japanse fabrikant ontwikkelde ook een hoogwaardig bioplastic datvoor het eerst gebruikt werd op de MX-5 van 2015 en nu o.a. wordt toegepast op de voor- en achterportieren van de MX-30, waarbij het een belangrijke bijdrage levert aan het kwaliteitsgevoel bij deze auto.

In navolging van de ontwikkeling van ’s werelds eerste bioplastic in 2007 wordt Mazda’s nieuwe Premium Vintage Kunstleer, in huis ontwikkeld door Mazda voor de MX-30, geproduceerd met water in plaats van organische oplosmiddelen, wat helpt om de impact op het milieu te verminderen. De kwaliteit weerspreekt de heersende opvatting dat kunstleer een slechte vervanging is voor echt leer. De vintage leertextuur is gedrukt op een hoogwaardige kunstleren basis en vervolgens wordt een siliconencoating met een nauwkeurig gecontroleerde dikte aangebracht, waardoor het materiaal diepte en een aangename voelbare kwaliteit krijgt.

Mazda’s onderzoek naar plasticrecycling is al sinds eind jaren tachtig aan de gang. Het was zich bewust van de milieubehoefte om plastic te recyclen en was de eerste autofabrikant die vanaf 1992 gebruikte bumpers recyclede. De bumpers worden onder meer gebruikt om onzichtbare pennen en plastic auto-onderdelen te produceren. Gerecycled plastic wordt nu overal toegepast in alle nieuwe Mazda’s.

Een andere wereldprimeur op het gebied van plasticontwikkeling vond plaats in 2015 met de ontwikkeling van bioplastic gemaakt van plantaardige materialen, waardoor het gebruik van aardoliebronnen en de uitstoot van koolstofdioxide werd verminderd. Groenafval, zoals houtkrullen en plantmateriaal, wordt omgezet in ethanol, die vervolgens wordt omgezet in ethyleen en polypropyleen. Dit proces is klimaatneutraal en, in tegenstelling tot alternatieve materialen gemaakt van soja of maizena, maakt het geen gebruik van voedselbronnen. Bioplastics hebben een hogere kwaliteit dan traditioneel geverfde kunststoffen en kunnen zowel binnen als buiten worden gebruikt. De eerste toepassing van bioplastic was in de Mazda MX-5 in 2015 en het werd vervolgens gebruikt in de Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2, Mazda CX-30 en het zal worden verwerkt in de Mazda MX-30.

Mazda wil een voortrekkersrol blijven spelen bij het ontwikkelen van milieuvriendelijke en gerecyclede kunststoffen voor toekomstige producten, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen wordt verminderd en emissies worden teruggedrongen. Dit als onderdeel van het Sustainable Zoom Zoom 2030 plan uit 2017. Het omschrijft de bedrijfsvisie om het leven van mensen op te fleuren met autobezit en deze auto’s, die duurzaam zijn voor aarde en samenleving, aan zoveel mogelijk mensen aan te bieden. Het is een stappenplan om technologieën te ontwikkelen die helpen bij het oplossen van problemen waarmee aarde, samenleving en mens worden geconfronteerd.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands