17jun, 20 17 juni 2020Electric cars

De EV Coöperatie werkt geregeld samen met www.dagelijksauto.nl, een van de leukste websites over auto’s en autonieuws. Redacteur Merijn Messemaeckers van de Graaff publiceerde er gisteren een artikel over een veelbesproken onderwerp: kunnen en mogen elektrische auto’s nu wel of niet een aanhanger trekken? Wij delen het graag.

Dat Nederland een caravanland is blijkt wel uit de officiële cijfers van BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Uit onderzoek van deze brancheverenigingen blijkt dat ons land twee jaar geleden 437.442 caravans telde. Als ze de lichte caravans en vouwwagens zonder kentekens ook tellen, komen ze naar schatting uit op ruim een miljoen. Met het stijgende aantal elektrische auto’s gebruiken we deze niet alleen voor werkkilometers, maar ook om kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen of mee op vakantie te gaan. Maar kun je met die elektrische auto dan ook een caravan trekken?

Een trekhaak op mijn elektrische auto, kan dat?
Je zou denken dat, vanwege het directe koppel vanuit stilstand, elektrische auto’s bij uitstek geschikt zijn voor het trekken van een aanhanger of caravan. Maar dat is niet helemaal waar. Veel elektrische auto’s zijn niet ontworpen voor het trekken van een aanhanger. Een elektrische auto is, vanwege zijn unieke aandrijflijn, een stuk zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto. Ga je dan ook nog extra gewicht achter de auto hangen, dan is het niet zeker wat de invloed daarvan op het remmend vermogen van het voertuig zal zijn.

Veel elektrische auto’s zijn uitgerust met een regeneratief remsysteem, waarbij tijdens het remmen opgewekte energie wordt opgeslagen. Hangt er iets achter de auto, dan drukt dat bij het remmen door. Dat zou tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. En als de trekhaak niet specifiek ontworpen is voor de elektrische auto zou deze bij een botsing de batterij kunnen beschadigen, met alle gevolgen van dien. Tot slot: moet de auto flink trekken, dan wordt er meer energie verbruikt en neemt de actieradius flink af. Niet ideaal bij lange vakantiereizen.

Maar, mag het wel?
Veel fabrikanten hebben geen typegoedkeuring bij de Europese autoriteiten aangevraagd om te verklaren dat hun auto geschikt is voor het trekken van een caravan of aanhanger. Waarom niet, zou je denken? Als een fabrikant wel een typegoedkeuring aan zou vragen, heeft dit als gememoreerd een negatief effect op het bereik en de efficiëntie van het voertuig. Je levert al snel tot 50% actieradius in als je een caravan gaat trekken. Voor veel fabrikanten van een elektrische auto heeft het kunnen trekken van een aanhanger gewoon geen prioriteit. Maar er is een aantal fabrikanten, waaronder Tesla, dat wel een typegoedkeuring heeft aangevraagd. Met hun auto’s mag je dus wel een caravan of aanhanger trekken. En in Nederland ‘trekhaak-land’ plukken de dealers van deze elektrische auto’s daar de verkoop-vruchten van.

Heeft je elektrische auto geen typegoedkeuring voor het monteren van een trekhaak, maar doe je het toch? Dan kun je rekenen op een fikse bekeuring wanneer je wordt aangehouden én je bent niet verzekerd bij eventuele schade. Monteer ook geen trekhaak voor alleen het gebruik van een fietsendrager, als dat niet is toegestaan. Dat is bij wet verboden, dus niet doen…! Overigens gaan wij ervan uit dat nu elektrische auto’s populairder worden en ook hun actieradius toeneemt het aantal auto’s waarmee je wel mag trekken de komende jaren zeker zal toenemen, ook in de categorie ‘beter betaalbaar’.

Met deze elektrische auto’s mag je al wel wat trekken. Het gaat dan om geremde aanhangers:

Jaguar i-Pace maximaal 750 kg
Mercedes-Benz EQC maximaal 1.800 kg
Audi e-tron maximaal 1.800 kg
Tesla Model X maximaal 2.268 kg
Tesla Model 3 maximaal 910 kg

 

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands