03dec, 19 3 december 2019Electric cars

De EV Coöperatie heet niet zonder reden E.V. Coöperatie. Wij stimuleren elektrisch rijden, maar meer nog stimuleren wij veel schóner rijden. Omdat nu eenmaal niet iedereen al kan kiezen voor volledig emissievrij rijden (uit de ‘uitlaat’) en omdat alle beetjes vermindering helpen. Daarom ook aandacht voor bijvoorbeeld ‘diesel’ gemaakt uit organisch afval, de zogeheten blauwe diesel.  Autoconcern PSA heeft nu HVO 100, 100% blauwe diesel, gehomologeerd voor alle modellen in de groep met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor. Daarmee wil het met name bij de bestelauto’s een brug slaan tussen elektrisch en diesel rijden. Wij lazen dit in de Bestelauto Expo Nieuwsbrief en geven het graag door.

HVO 100 van het Finse bedrijf Neste wordt gemaakt van organisch afval, met name plantenresten. Het wordt als duurzaam aangemerkt, omdat de planten die erin worden verwerkt al hun portie CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen. Dit compenseert voor wat er bij de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten. Neste verwerkt alleen restproducten, waaronder ook vetten uit de vlees- en visverwerkende industrie. Het cijfer 100 wil zeggen dat er geen reguliere diesel is bijgemengd, wat wel geldt voor bijvoorbeeld HVO 20, 30 etc. PSA homologeert alleen HVO 100. Op de tankzuil staat de aanduiding ‘B100’ ter identificatie (waar je nu B7 tegenkomt). Er zijn inmiddels diverse merknamen in gebruik.

Euro 5 en 6
In de transportsector (trucks, scheepvaart) is HVO 100 al veel langer in gebruik. Vanuit die wereld druppelt het nu in figuurlijke zin door naar personenauto’s en bestelwagens. PSA neemt het initiatief om de acceptatie van deze blauwe diesel – die daadwerkelijk deze kleur heeft – te versnellen door al hun modellen met een Euro 5- en Euro-6 dieselmotor ervoor te homologeren. Dat wil zeggen dat deze officieel technisch geschikt zijn verklaard om met die brandstof te worden getankt. Daarmee wil het vooral voor fleetowners (bedrijven en overheden) een brug slaan tussen elektrisch rijden, wat nog lang niet geschikt is voor alle toepassingen van de bestelauto, en diesel. Door met een bestaande of nieuwe dieselauto over te stappen op HVO 100, kan de bezitter alsnog claimen dat zijn of haar auto goed is voor een CO2-reductie tot bijna 90 procent. Jammer genoeg echter geldt bij gebruik van HVO 100 geen reductie van de BPM, die nu eenmaal op basis van de daadwerkelijke CO2-uitstoot van het voertuig wordt gecalculeerd.

Zonder aanpassingen
De brandstof kan probleemloos en zonder technische aanpassingen in veel dieselauto’s worden getankt. Er zijn ook belangrijke technische voordelen, want dankzij de hogere verbrandingswaarde vindt er een betere (en dus schonere) verbranding plaats, met onder meer 33 procent minder uitstoot van fijnstof en roet als resultaat. De motor verbruikt daardoor minder AdBlue.

Eigen tankunit
De verkrijgbaarheid van HVO 100 is nog beperkt, maar mogelijk levert de homologatie een grotere vraag vanuit de markt op, waarop tankstation exploitanten gaan anticiperen. Bedrijven met grote wagenparken kunnen een tankunit voor de blauwe diesel op eigen terrein laten plaatsen. Belangrijk om te weten is ook dat de brandstof 10 tot 20 cent per liter duurder is dan reguliere diesel. Een flinke drempel wellicht, maar je rijdt wel met een veel schonere auto, die ook zuiniger is: volgens PSA gaat het brandstofverbruik iets omlaag en dat van AdBlue eveneens. En daarbij: het wordt steeds vaker door opdrachtgevers verlangd.

Hier zie je waar Neste HVO100 al getankt kan worden: https://www.neste.nl/neste-my/tank-hier-neste-my

En dit is een goede video, die overigens ook weergeeft waar wij als EV Coöperatie voor staan:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=82&v=p0TRPI6BsmE

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands