21jan, 20 21 januari 2020Electric cars

Het afgelopen jaar hadden wij wel uitgebreid de Jaguar i-Pace, Mercedes-Benz EQC en Tesla Model S P100D gereden. Maar de Audi e-Tron bleek lastig beschikbaar. Dat was jammer, want er werden er in 2019 flink wat van verkocht en het is een interessante auto. Nu werd het mogelijk om, met dank aan de PR-afdeling van Pon/Audi, er een flinke rit mee naar Duitsland te maken. De auto was de bekende blauwe e-Tron in Launch Edition-uitvoering die door meer media beschreven werd. Met een fraai complete uitrusting inclusief de al veelbesproken digitale buitenspiegels, waarvoor je een aantal opties moet aankruisen en bijna 5 mille extra kwijt bent, en een totale prijs van rond de 114 K. De prijslijst van de Audi e-tron 55 Quattro begint weliswaar bij € 85.250,- en dan is de uitrusting echt wel redelijk, maar een aantal voorzieningen die je in deze prijsklasse wilt of verwacht staat in de optielijst. Dan gaat het aantikken. Eén advies alvast: er is keus uit 8 type velgen, van 19 tot 21 inch. Groot staat mooi, maar kost extra energie. Bedenk dat verbruikscijfers, net als bij bv de Jaguar i-Pace, met de kleinste velgen gemeten worden. Kies daarom voor maximaal 20 inch en niet voor de 21 inch velgen onder de testauto. Dat scheelt echt flink wat kilometers in actieradius.

Groot!!
De e-tron is een serieus grote auto, bijna 5 meter lang, massaal en zichtbaar zwaar: 2.465 kg. Hij heeft veel ‘presence’ en alles lijkt voor de eeuwigheid geconstrueerd en afgewerkt. Maar die massa moet wel afgeveerd en in beweging gebracht worden, en dat is een klus. De auto heeft luchtvering, gigantische wielen en banden en met motoren voor en achter met totaal 408 pk volop vermogen. In bochten is al die massa steeds merkbaar. De batterij meet maar liefst 95 kW en dat draagt uiteraard ook bij aan het gewicht. Gelukkig kan de e-tron erg snel laden, anders dan de Mercedes en de Jaguar met 3-fase, waardoor je bij snelle snelladers onderweg niet al te veel tijd kwijt bent.

Als je Duitse tests van de e-tron leest, ligt de actieradius steeds dicht bij de WLTP-opgave van 390 km. Hoe doen ze dat? Want toen wij de auto ophaalden werd via de boordcomputer 270 km aangegeven en we kwamen daar nooit bovenuit. Het is verleidelijk om af en toe het snelheidspotentieel van de auto te benutten (0-100mkm/u in 5,7 sec, topsnelheid 200 km/u) maar zeker bij wat kouder weer loopt de actieradius dan razendsnel terug. Wij hadden onderweg naar onze bestemming 600 km verder al snel door dat we drie keer tussendoor zouden moeten laden, zelfs al reden we niet harder dan zo’n 125 km/u in de stand Efficiency. Best frustrerend om dan door VW Polo’s voorbijgeknald te worden… De navigatie van de auto kan je naar laders onderweg begeleiden, maar die zijn in Duitsland wat minder dikgezaaid en minder fraai dan onze Fastnedstations. Bovendien bleken ze niet altijd te werken… Tref je een 50 kW snellader, dan sta je daar zomaar anderhalf uur. Met wat extra hulp van apps op de telefoon vonden we op de heen- en terugreis echter ook een Ionity-station met 350 kW laders, waar de Audi zijn energie met een snelheid van 150 kW opslurpte. Dan kost het laden gelukkig niet al te veel tijd.

In bed
Een collega die dezelfde rit met een Tesla maakte hoefde echter onderweg maar één keer te laden en lag na de terugreis twee uur eerder in zijn bed dan wij met onze twee keer zo dure bolide. Dat maakte pijnlijk duidelijk dat Audi met de e-tron een prachtige auto bouwt die in een aantal opzichten Tesla in de schaduw stelt maar die voor mensen die veel langere afstanden willen afleggen niet de verstandigste keus is. Je hebt een zorgvuldige routeplanning langs snelladers met minimaal 100 kW nodig, want anders duurt de reis gewoon te lang. Klanten in deze prijsklasse hebben echter vaak haast en weinig geduld, en dat gaat botsen. En je moet ook niet te hard rijden. Autofabrikanten als Audi en Mercedes-Benz moeten dus echt heel snel werk maken van het bouwen van lichtere auto’s met minder energiebehoefte. Want ondanks dat we rustig reden lag het gemiddeld verbruik op 32,5 kW/100 km. Dat is echt te hoog. In een Tesla word je via de navigatie langs het eigen Supercharger netwerk geleid waar je met hoge snelheid de auto kunt laden en je hebt bovendien serieus meer actieradius. Het is de vraag of de andere fabrikanten erin gaan slagen deze mega-achterstand nog in te lopen.

Vorstelijk
Maar… wat de Amerikanen niet lukt is om auto’s te bouwen die zo fraai zijn uitgevoerd. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Je zit in de e-tron voorin en achterin vorstelijk, de vering is prima en het interieur is qua wind- en afrolgeruis mooi stil. We vonden wel de besturing wat vaag (dat is bij meer Audi’s het geval) en de auto is ontegenzeggelijk snel maar geeft je nooit een echt ‘wauwgevoel’. Grappig ook dat de boordcomputer je niet expliciet verwijst naar Ionity-stations, terwijl Audi daarvan wel partner is, en dat je steeds wel een overzicht van benzinestations te zien krijgt…! Tja, en dan die virtuele spiegels met displays in de portieren. Wij konden er niet aan wennen. Achteruit inparkeren is er lastig mee en op de reis door Duitsland, deels in het donker en met regenachtig weer, was minder goed dan in gewone spiegels achteropkomend verkeer te zien. Je moet extreem alert blijven en nog vaker dan anders je achteruitkijk-spiegel gebruiken. Wat ons betreft een mooie gimmick en absoluut goed uitgevoerd, maar niet werkelijk Vorsprung durch Technik waar je iets aan hebt. Wij zouden de auto bestellen met gewone spiegels.

De e-tron is al met al een fraaie keus als je thuis of op de zaak goed kunt laden en niet vaak grote afstanden op één dag wilt afleggen. Dan is het een uitermate verwennerige, respresentatieve auto. Maar Audi zal echt aandacht moeten besteden aan gewichtsbesparing, stroomlijn en efficiency. Want kort na de e-tron reden wij een week een Hyundai Ioniq die met een 38 kWh batterij op z’n sloffen meer actieradius biedt dan de 2,5 keer zo dure e-tron. Zeker, qua status en allure onvergelijkbaar, maar als een ‘eenvoudige’ Koreaan zo goed kan presteren, waarom doet een luxueuze e-tron het dan zoveel minder? Werk aan de winkel dus. Maar als u status, luxe en uitstraling zoekt en op Tesla na de beste oplaadcapaciteit in dit segment, dan is de e-tron uw auto.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands