Electric cars
29 april 2020

Ergens in 2014, toen de BMW i3 net uit was, reed ik een aantal dagen met de versie met tweecilinder range extender. De auto had een 22 kWh accupakket met een beperkte actieradius en het niet erg verfijnde motortje achterin kon de batterij bijladen en zo voor wat extra actieradius zorgen. BMEW positioneerde de i3 nadrukkelijk als een stadsauto. Dat ik er een paar honderd kilometer snelweg mee ging rijden werd niet erg enthousiast ontvangen. Het was voor de importeur ook merkbaar een vreemde eend in de bijt, die door andere verkeersdeelnemers als een ‘alien’ werd bekeken. Inmiddels is ook BMW op het gebied van elektrisch rijden helemaal ‘om’ en zijn we gewend aan het afwijkende uiterlijk van de i3. Hij kreeg een aantal keren een grotere batterij en hoewel de auto, als prototype getoond in 2011, qua concept bepaald niet nieuw meer is, blijft hij onverminderd attractief en succesvol. Zelfs zó dat plannen om de productie te stoppen in een bureaula verdwenen; voorlopig wordt hij zeker nog enkele jaren doorgebouwd.  Daarom was het hoog tijd om de ervaringen met de i3 te vernieuwen, deze keer met de iets snellere i3S.

Onze testauto, een zwarte i3S met een aantal opties, kost € 54.320,56. De basisprijs is goed 46 mille, de ‘gewone’ i3 is er vanaf ruim € 42.000,-. De gereden auto is een Executive Edition met enkele extra’s, waaronder Harman Kardon audio en een aangenaam schuif-/kanteldak. Niet aanwezig zijn voorzieningen als adaptive cruise control en nog wat wat bekende ADAS-systemen. Je kunt ze in de bekende lange BMW optielijst aankruisen, maar dan wordt de auto wel erg kostbaar. Dat het een BMW is en dat de auto met z’n vele carbon en aluminium niet goedkoop is om te bouwen, heeft zijn weerslag op de prijs. Overigens, het is niet zo dat de basisauto kaal is, zeker niet, maar feit is wel dat je bij vrijwel elke concurrent meer uitrusting voor minder geld krijgt. Check overigens geregeld aanbiedingen van BMW Nederland en dealers: er zijn vaak aanbiedingen met meer uitrusting voor weinig extra. Er staat bovendien tegenover dat de i3 in elk opzicht bijzonder is en ook zo aanvoelt, en dat hij door zijn lage gewicht van 1.365 kg opmerkelijk lichtvoetig rijdt. De concurrentie is veelal een 300/400 kg zwaarder. Daarbij een kanttekening. De S-uitvoering heeft een sportiever afgestemd sportonderstel en 20 inch velgen in plaats van de standaard 19 inch. Dat oogt ontegenzeggelijk leuker, maakt de auto visueel ‘dikker’ en zorgt ervoor dat hij ook merkbaar sportiever rijdt.  Maar de vering is hierdoor ook flink harder. Voor dagelijks gebruik zouden wij voor het gewone onderstel en 19 inch velgen kiezen.

Glimlach
De BMW i3 is ontegenzeggelijk nog steeds de opmerkelijkste elektrische auto van dit moment. Hoewel hij qua concept dus al ouder is, ziet hij nog altijd uit alsof hij twintig jaar te vroeg is ontworpen. Het interieur is met geen enkel ander model te vergelijken. Deze eerste volledig elektrisch aangedreven BMW heeft het merk dan ook veel nieuwe klanten bezorgd. Maar door de snelle komst van steeds meer elektrische modellen moet BMW de auto attractief houden. Twee jaar geleden kreeg de i3 daarom nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met standaard led-techniek en nieuwe led-richtingaanwijzers in de voorbumper. Het infotainmentsysteem werd geüpgraded en werd te bedienen via de nieuwste generatie van het iDrive systeem. Het beeldscherm werd groter (10,25 inch) en biedt toegang tot nieuwe digitale diensten. Er kwamen nieuwe kleuren en wieldesigns, het programma werd uitgebreid met de sportievere i3s met iets gewijzigd uiterlijk, de genoemde 20 inch velgen en een elektromotor met 14 pk meer vermogen (184 pk in plaats van 170 pk) en meest belangrijk, de batterij werd vergroot naar 33 kWh. Wij hebben zo het vermoeden dat er uit concurrentieoverwegingen nog wel een keer een nog wat grotere batterij komt.  De i3S heeft in de Sportstand overigens ook een wat directere besturing en directere respons op het stroompedaal. Dat verhoogt de feestvreugde. BMW stelt dat de actuele i3S een WLTP-actieradius heeft van 345 km; in de praktijk kwamen wij doorgaans uit op ruim 260 km. Dan reden we wel redelijk rustig, wijs geworden door de ervaring dat een paar keer stevig stroomgeven en in 6,9 sec vanuit stilstand naar 100 km/u flitsen behoorlijk wat actieradius kost. Maar als bij elke vlotte elektrische auto: het is leuk dat je weet dat de auto op afroep heel snel kan zijn, maar je gebruikt het maar zelden en je hebt meer aan de aangename besturing en wegligging. Ook echte petrolheads krijgen hierin een glimlach die niet snel meer verdwijnt.
Dat we overdag op de snelweg nu maximaal 100 km/u mogen rijden is voor elektrische auto’s overigens een zegen; je komt er ineens veel verder mee. Wil je de wachttijd bij het snelladen onderweg bekorten, dan dien je wel een warmtepomp en de opties AC-laden en DC-laden aan te kruisen. Daarna ben je vlot weer op weg en via een wallbox laadt je met maximaal 11 kW binnen enkele uren 200mkm actieradius erbij.

Statement
De grotere actieradius zorgt er uiteraard voor dat de i3 al lang geen stadsauto meer is. Grappige constatering is dat BMW op elektrisch gebied de afgelopen jaren te veel stilstond, maar dat het merk met de i3 zijn tijd ver vooruit was. Het is nog altijd een statement (‘kijk, ik rijd 100% elektrisch’) maar ook een auto die je steeds opnieuw een bijzonder gevoel geeft. Niet mooi, wel karakteristiek. Bijzonder gebouwd. Bepaald geen gezinsauto, wel door de ‘suicide’ achterportieren ideaal als je boodschappen doet en de tassen op de achterbank plaatst. En met een uniek interieur dat zelfs in de vrij eenvoudige versie in de testauto (geen mooi eucalyptushout, geen leder) je toch een verwengevoel geeft. Dit is dus een auto die je niet kiest vanwege zijn uiterlijk maar vanwege dat interieur, de rijkwaliteiten en het merk. Een beetje vergelijkbaar met … een Tesla. Een i3S kost ook evenveel als een Tesla Model 3 en dat is dus een serieuze concurrent, want ook hip en snel en anders dan andere. De BMW neem je dan omdat die Premium is en veel mooier gebouwd, en omdat het verhaal achter de auto je aanspreekt. Hij wordt zo klimaatneutraal mogelijk gebouwd in Leipzig, komt dus niet via een zwaar vervuilend schip vanuit een ver land naar ons toe. Oude i3-accu’s worden gebruikt om bij de fabriek opgewekte windenergie in op te slaan. En het sterke passagierscompartiment wordt gemaakt van ultralicht carbon. Daaraan dank de i3 ook zijn flitsende rijgedrag.

Nuchter beschouwd bieden veel elektrische concurrenten meer, Meer snelheid, meer uitrusting, meer ruimte voor veelal minder geld. Maar ze zijn ook veel gewoner. Zonder daaraan afbreuk te doen: Van der Valk in plaats van Les Jeunes Restaurateurs. De eerste is echt prima, maar bij die jonge restauranthouders is de beleving zo anders. Daar betaal je voor, maar het zorgt ook voor echte ervaringen. Kortom, toen de zwarte i3S terug was bij BMW Nederland betrapten wij ons erop dat we digitaal gingen kijken naar interessante aanbiedingen. Als een auto die al zo’n tijd op de markt is dat voor elkaar krijgt, is hij echt bijzonder!

Volgende testauto’s: Peugeot 508 SW Hybrid en daarna MG ZS Luxury

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands