Electric cars
27 januari 2020

Als je bij een van de snelladers in of rond Amsterdam gaat laden, heb je grote kans dat er meerdere taxi-uitvoeringen van de Hyundai Ioniq staan te laden. Dat zegt over het algemeen veel over de kwaliteit van een auto. Kijk je puur naar de harde cijfers, dan had zeker de eerste modelgeneratie een relatief beperkte actieradius. Hij springt echter zo zuinig om met energie dat je er in de praktijk goed mee uitkomt. Omdat de batterij niet zo groot is, heb je ‘m vervolgens weer snel volgeladen. Dat maakte de Ioniq tot een uitstekend inzetbare zakenauto.

Voor de nieuwe modelgeneratie geldt dat nog sterker. Hij maakt ook dat de grote zware EV’s die vooral Duitse fabrikanten bouwen een beetje in hun hemd staan. Met de Ioniq die wij een week te logeren hadden, een ‘loaded’ uitvoering van 42 mille, konden we op één lading evenveel kilometers afleggen als met de bijna drie keer zo dure Audi e-tron die een week ervoor hier was… Veel mensen die een Tesla Model 3 kozen zouden aan een Ioniq voor belangrijk minder geld een uitstekende auto hebben gehad. Hij is simpelweg veel beter dan de meesten weten.

Muurbloempje
Wij reden zo’n drie jaar geleden met de eerste generatie van de Ioniq. Je kon ‘m door zijn vormgeving beschouwen als een soort volledig elektrische Prius. Geen auto waar je heel opgewonden van werd, wel opmerkelijk goed. Vervolgens kwamen Hyundai en daarna ook zusje Kia met de Kona electric, de e-Niro en de e-Soul. Die hebben een grotere batterij, meer vermogen en het zijn SUV’s of crossovers; modellen die consumenten over het algemeen aantrekkelijker vinden. Beetje dom eigenlijk, want hoger, zwaarder, duurder en onzuiniger. Daarvoor ontstonden lange wachttijden en de Ioniq werd een beetje een muurbloempje. Eind 2019 kwam de tweede generatie van de elektrische sedan. Van buiten en binnen een beetje opgefrist en voortaan voorzien van dezelfde motor en batterij waarmee ook de ‘zwakste’ versie van de Kona electric al geïntroduceerd was. Die werd tot dusver niet in ons land geleverd, maar nu wel omdat hij qua prijs scherper gepositioneerd kan worden. De Kona is er daardoor nu met een 39 kWh of een 64 kWh sterke accu en die eerste zit dus ook in de Ioniq. Dat betekent een stap van 28 kWh naar 39 kWh en van 120 pk naar 136 pk.

Samengevat: grotere batterij, meer power, nieuwe neus en achterkant, LED-verlichting rondom, nieuw dashboard en een nieuw multimediasysteem dat de auto ook met de buitenwereld verbindt dankzij een ingebouwd 4G-modem (eerste 5 jaar gratis). Het mooie daarvan is dat het systeem bijvoorbeeld permanent en actueel op de display aangeeft waar je in de buurt een laadpaal vindt. Verder kan nu de verwarming of airconditioning op afstand worden ingeschakeld, zodat het interieur aangenaam is bij het instappen. Dat de Ioniq iets meer vermogen kreeg, merk je niet echt aan veel betere prestaties, maar alles gaat wel gemakkelijker en moeitelozer. De geweldige stroomlijn leidt tot een erg laag verbruik als je niet te hard rijdt en zelfs bij een vlotte rijstijl en een buitentemperatuur net boven nul graden haal je gemakkelijk tussen de 270 en 300 km op één lading. Wat ons alleen wel opviel was dat het laden bij een snellader wat trager ging dan verwacht. De accu laden van 0 naar 80% zou volgens Hyundai nu 54 minuten kosten. Bij een snellader van Fastned kwamen wij echter niet verder dan een snelheid van 35 kW. Dat kost veel tijd. De nieuwe Kona’s kunnen overigens driefase laden, deze Ioniq éénfase. Dat is jammer. Bij een gewone laadpaal kan nu wel met 7,2 kW in plaats van 6.6 kW worden geladen, en dat is wel sneller. In de praktijk voldoet het echter allemaal prima.

Hoger segment
Opmerkelijk is dat de auto zo volwassen rijdt. Dat zit ‘m ongetwijfeld enigszins in het gewicht van 1.602 kg maar ook in de doordachte constructie. De auto rijdt als modellen uit een veel hoger segment, geeft een beetje een Mercedes C-klasse gevoel. Hij is comfortabel, stuurt goed en betrouwbaar, remt prima en is lekker stil. Je zit voorin riant, ook achterin is er genoeg ruimte en in de Premium-uitvoering zijn de stoelen zelfs elektrisch verstelbaar en voorzien van koeling en verwarming. En niks optielijst zoals dat bij Duitse merken gebruikelijk is, maar standaard.

Het ontbreekt je dus werkelijk aan niets, alle veiligheidssystemen zijn aanwezig, het multimediasysteem werkt uitstekend en de afwerking is hoogwaardig. De auto rijdt moeiteloos naar een top van 165, versnelt in 9.9 sec van stilstand naar 100m km/u en, heel prettig, straft een keer goed stroom geven niet meteen af met een actieradius die direct drastisch terugloopt. Rijd je gewoon 100-120 op de snelweg, dan heb je veel baat bij die uitstekende stroomlijn; wij kennen geen enkele andere elektrische auto die dan zo zuinig met energie omspringt. De Ioniq is echter wel wat duurder geworden. Het programma start bij de i-Motion-uitvoering van € 36.995,- en loopt door tot ‘onze’ Premium’ van € 41.495,- die ook nog was uitgerust met Design leather (van plastic koeien) en een heerlijk elektrisch schuifdak. Daarmee kost de auto € 42.485,-. Zo’n dak was vroeger overigens standaard op de Premium-uitvoering, ook dat is wel weer jammer. Overigens heeft ook de Comfort (38 K) het grote navigatiescherm, LED-verlichting en adaptive cruise control, dus ook dat kan een prima keus zijn.

Al met al een auto die door zijn uiterlijk de polsslag wellicht niet verhoogt, maar die daaraan wel uitstekende kwaliteiten dankt en die heerlijk rijdt. Een absolute aanrader die meer aandacht verdient.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands