12nov, 19 12 november 2019Electric cars

De nieuwe Kia e-Soul wordt pas uitgeleverd na januari 2020. Consequentie: 8% bijtelling in plaats van nu nog 4%. Is hij toch het wachten waard?

De derde generatie Kia e-Soul deelt zijn onderstel en techniek met de succesvolle maar eveneens schaarse Kia e-Niro en met de Hyundai Kona electric. Dat betekent 150 kW/204 pk op de voorwielen, een accupakket van 64 kW, een WLTP-actieradius van 452 km en een heleboel uitrusting. Hij staat in de prijslijst voor € 42.995,- (Dynamic Line) of € 44.995,- (Executive Line). De e-Niro is iets duurder, de Kona electric wat lager geprijsd,  met de kanttekening dat die iets kleiner en iets minder mooi uitgevoerd is. Maar dit zijn natuurlijk forse bedragen; je moet een heel behoorlijke baan hebben om zo’n auto te kunnen rijden. De 8% bijtelling vanaf 1 januari 2020 is echter nog altijd veel lager dan de 22% voor de buurman met zijn diesel. En jij rijdt veel schoner. Dat geeft toch een lekker gevoel.

Krapte
Net als moeder Hyundai heeft Kia te kampen met een wereldwijd grote belangstelling voor hun stekkerauto’s, een groot aantal bestellingen in ons land en een accuproductie op zijn maximum. Dat leidt tot lange levertijden. Wij verwachten dat de productie zal toenemen en dat ook meer concurrentie op termijn tot kortere levertijden zal leiden.
De Kia e-Soul is bedoeld voor mensen die het leuk vinden om een auto te rijden die wat meer uitgesproken is. Aan de voorkant vallen de smalle LED-koplampen op, achter de enorme lichtunits en de auto vraagt echt om een felle kleur. Je valt er lekker mee op in het verkeer. Hij is hoger, hoekiger en expressiever dan de keurige e-Niro. De in- en uitstap is ook iets hoger. De e-Soul is redelijk stil, remt goed en stuurt wat licht en gevoelloos. De vormgeving leidt tot twee kleine nadelen ten opzichte van de e-Niro: de Soul helt iets meer in bochten en heeft een wat hogere luchtweerstand, waardoor de actieradius in de praktijk lager is. Je rijdt er bovendien erg gemakkelijk stevig in door (0-100 km/u in 7,9 sec!). Wij haalden daardoor bij mooi weer een actieradius van onder de 400 km terwijl de e-Niro en de Kona daar gemakkelijk boven komen. Rijd je iets rustiger, dan kun je zeker boven die 400 km uitkomen. Dat is voor vrijwel elke zakelijke automobilist meer dan voldoende. En het is ook meer dan bijna elke andere elektrische auto biedt, op Tesla’s na. Bij een 50 kWh-snellader laad je overigens van 20 naar 80 procent in ongeveer 50 minuten.

De 4.20 meter lange e-Soul is een ruime en praktische vierpersoons auto. Het dashboard heeft al het nieuwe instrumentarium dat ook in de e-Niro komt, met een digitaal instrumentenpaneel en een groot en fijn multimediasysteem inclusief snelle navigatie. De radar cruise control werkt prima, de auto kan semi-autonoom rijden en het ontbreekt je werkelijk aan niets. De Executive heeft zelfs dodehoekwaarschuwing met botspreventie. Ook plezierig zijn goed geluid van Harman Kardon en een Head Up Display. En voor de veganisten onder u: het leer komt niet van koeien maar uit een kunststoffabriek. Al met al een attractieve nieuwkomer met een eigen karakter, een prettige aandrijving en ondanks de stevige prijs beslist genoeg value for money. Maar er komt in 2020 veel concurrentie, dus Kia zal moeten zorgen voor voldoende beschikbaarheid om er succesvol mee te zijn.

Deze rij-impressie verscheen ook in het relatiemagazine Persoonlijk van J&T Autolease

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands