19jun, 20 19 juni 2020Electric cars

Gisteren maakten wij kennis met de Mazda MX-30. Mazda Motor Nederland had een drietal voorserie-auto’s vanuit Duitsland naar ons land gehaald voor een presentatie aan de media, aan dealers en daarna via een rondje Nederland aan klanten. Laat in september arriveren de eerste auto’s definitief bij de dealers. Mazda hoopt er dit jaar nog zo’n 1.500 te verkopen. Gaat dat lukken? Wel, de auto is uitermate overtuigend en wij vinden ‘m erg scherp geprijsd. Maar toen wij gisteren via social media de eerste foto van onze testrit deelden, was algemeen het commentaar ‘mooi, maar veel te weinig actieradius’. Wat een aperte onzin van ‘beste stuurlui’! Maar vooral zakenrijders zullen er zeker over zeuren. De MX-30 is meer bedoeld voor mensen die geen honderden kilometers per dag rijden. Die hebben er een geweldige auto aan.

Mazda deed er tamelijk lang over om een eerste elektrisch model uit te brengen, al zijn ze daarmee altijd nog veel eerder dan menig andere fabrikant. Het maakte ook een aantal bijzondere keuzes, met name ten aanzien van de batterijcapaciteit. De auto is gebaseerd op de CX-30 maar kreeg een heel eigen exterieur en interieur. Hij is fors groter dan veel recent uitgekomen modellen. Wij reden naar de introductie in Waddinxveen in de nieuwe Opel Corsa-e en die is echt een maat kleiner. Je kunt in de MX-30 zeker met z’n drieën achterin zitten, maar super ruim is dat niet, met name qua beenruimte. Maar ach, dit is toch geen auto waarmee je heel lange ritten gaat maken en waarin je uren achtereen stil zit. De MX-30 heeft portieren als de BMW i3, dus een groot voorportier en een klein achterportier zonder middenstijl. Fijn om de boodschappen achterin te zetten, minder ideaal om makkelijk op de achterbank plaats te nemen, ook al kunnen de stoelen elektrisch worden verschoven. Daarbij: karakteristiek, eigenzinnig en altijd veel praktischer dan kleine portieren of een driedeurs carrosserie.

35,5 kWh batterij
Mazda koos voor een relatief kleine batterij. De motor levert 105 kW/143 pk en drijft de voorwielen aan, de batterij is 35,5 kWh sterk en de auto weegt rond de 1.600 kg. Dat laatste is niet slecht maar ook niet echt weinig. Hij is echter 4395 mm lang, 1795 mm breed en 1570 mm hoog, en formaat betekent uiteraard gewicht. De batterij is bewust zo klein gekozen, omdat Mazda bij de productie van de auto het milieu zo min mogelijk wil belasten en de auto als een echte Mazda wilde laten rijden. Dat laatste is zeker gelukt. Maar omdat het geen lichtgewicht is zoals de genoemde i3 en hij ‘maar’ 143 pk heeft is hij niet zo snel als menig andere EV. De MX-30 is een aangenaam vlotte auto die bovendien heel rap naar een afgeregelde top van 150 km/u kan versnellen, maar menig concurrent is vlotter. Mazda laat de motor op afstand een brandstofmotorgeluid maken. Dat is leuk, maar als je gas geeft krijg je door dat achtergrondgeluid onwillekeurig het gevoel dat je wilt overschakelen en dat kan uiteraard niet. Waarschijnlijk zal het geluid ook uit kunnen. Want: dit is een zeldzaam doordacht gebouwde en uitgeruste auto met een uitzonderlijk complete uitrusting en een uniek verzorgde afwerking.

Genoeg keuze
Veel superlatieven maar met recht, de MX-30 geeft je qua uitvoering en afwerking het gevoel van een paar klassen hoger. Hij is er in twee versies, als First Edition voor € 33.990-,- en als Luxury Edition voor
€ 38.990,-. Voor die 5 mille verschil krijg je een schuif-/kanteldak, stuurwielverwarming, smart keyless entry, een 360 graden Monitor, Front en Rear Cross Traffic Alert en nog wat veiligheids-voorzieningen, Bose Premium Audio en een 150 W stopcontact. De First Edition biedt eigenlijk nog meer value for money, met bijvoorbeeld al een elektrisch instelbare bestuurdersstoel met geheugen, een head up display in de voorruit, 18 inch velgen, radar cruise control, enzovoorts. In alle realiteit, dit is qua prijs vergelijkbaar met flink wat kleinere EV’s die dan weli een grotere actieradius hebben maar een veel minder complete uitrusting en nooit dit niveau van uitvoering, materiaalkeus en afwerking.
PSA en VW, eat your heart out, kijk eens naar de bediening van het multimediasysteem op deze auto. Niks alles digitaal via touchscreens, maar met aparte toetsen en een druk/draaitoets à la BMW ideaal bedienbaar.

Het interieur is in twee uitvoeringen bestelbaar: Modern met wit kunstleder en grijze stof of Industrieel met donkerbruin kunstleder en zwarte stof. Veel materialen zijn gemaakt van hergebruikte PET-flessen, op de middenconsole en elders vind je kurk, als voelt solide en zacht aan. Hier kan elke autofabrikant inspiratie uithalen.

Indrukwekkend
Dat de auto een kleine batterij en dus een vrij beperkte actieradius heeft (WLTP gecombineerd 200 km, in de stad 262 km) betekent dat hij bij een snellader met 50 KW binnen een uur van leeg naar zo’n 90% geladen is. Hij heeft overigens een CCS laadaansluiting. En Mazda levert voor een gereduceerd tarief een wallbox bij de auto. Snelladers staan er al zoveel, dat je serieus nooit bang hoeft te zijn dat je je bestemming niet haalt; op lange afstanden zal je alleen wat tijd verliezen aan opladen.

Wij konden een uur met de MX-30 rijden, en dat was uiteraard genoeg om een indruk te krijgen maar te kort om echt zaken te meten. Het was bovendien druk, waardoor we geen snelweg kozen maar binnenwegen namen. Daar viel op dat de auto erg neutraal stuurt, goed veert en betrouwbaar remt. Hij accelereert vlot maar als gememoreerd niet explosief zoals bijvoorbeeld een Mini electric of een Kyundai Kona  dat wel kan doen. Je kunt ‘m bestellen in 8 lakkleuren en combinaties; de kleur van de testauto, rood metallic met de dakzijkanten in grijs en het dak zelf in zwart is overigens een optie van € 2.500,-;  de First Edition is zonder meerprijs leverbaar in Ceramic Metallic, anders een optie van € 800,-.

Al met al door de keuzes die Mazda maakte geen auto voor zakelijke veelrijders, wel een attractieve nieuwe EV voor iedereen die geen kilometervreter is. Overigens komt er volgend jaar een MX-30 met een heel bijzondere range extender, een kleine wankelmotor die de accu kan bijladen. Alleen, dan verbruik je toch wat benzine en de auto is fiscaal veel minder attractief. Wij vonden ‘m ronduit indrukwekkend, een auto die zo fijn is dat je de noodzaak om op langere ritten geregeld te laden probleemloos op de koop toe neemt. Meer info vind je op www.mazda.nl.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands