Electric cars
29 november 2019


De slogan ‘Das Beste oder Nichts’ van Mercedes-Benz schept verwachtingen. Als je pas acht jaar na de introductie van de grensverleggende elektrische Tesla Model S met een antwoord komt, zou die in alles overtroffen moeten worden. Toch? Dat is niet gelukt. Maar zoek je in het topsegment een mooi gebouwde en fijne verwenauto met elektrische aandrijving, dan doe je met de Mercedes-Benz EQC een uitstekende keus.

Kijk je nuchter naar de huidige EV-toppers: Audi e-tron, Jaguar i-Pace, Mercedes-Benz EQC en Tesla Model S, dan is de Jaguar i-Pace de meest sportieve en levendige. Het is ten opzichte van de Mercedes-Benz EQC en de Audi e-tron ook de enige die merkbaar als een elektrische auto is ontwikkeld. Hij is ruimer en heeft het laagste gewicht, ondanks een vergelijkbaar batterijformaat. Dat is voor zo’n relatief kleine fabrikant superknap. De EQC en de e-Tron zijn welbeschouwd aangepaste bestaande SUV’s. De Duitse fabrikanten hebben simpelweg de opkomst van Tesla en van elektrisch rijden onderschat. Ze halen nu snel in, zie ook de Porsche Taycan, maar Tesla zit ook niet stil en de vraag is of ze op tijd bij komen.

Onderscheidend
Ga een stuk met een exemplaar uit het genoemde viertal rijden en er is grote kans dat je  daarna niets anders meer wilt. Want je mist beleving en motorgeluid maar je krijgt er veel voor terug. Neem de Mercedes-Benz EQC. De bouwkwaliteit is prachtig en je reist als een vorst. Hij is superstil; bij elke snelheid is er een directe acceleratie; de bedrijfskosten zijn erg laag; de emissie is nul, de verwachte levensduur en de voorbeeldfunctie zijn enorm. Overstappen vanuit een A8, 7-Serie of S-klasse is echt geen achteruitgang.

Waarmee de EQC ook indruk maakt is met de uitvoering van het interieur, de opmerkelijk goede basisuitrusting en een vanafprijs van € 80.995,-. Hij is in elke uitvoering goedkoper dan de concurrentie. Jawel, een Mercedes! Alles zit strak in elkaar en is top afgewerkt. Het interieur is bewust avantgardistischer dan het exterieur gemaakt, met veel bronskleurige details en uiteraard het grote digitale MBUX dashboard. Ondanks dat krijg je niet het gevoel van een iPhone op wielen, zoals in een Tesla. Je kunt als bestuurder vrijwel alles bedienen met touchpads op het stuur, een touchpad op de middentunnel, door de beeldschermen aan te raken of met je stem. Er is verbijsterend veel informatie op te vragen. Omdat commando’s goed worden verwerkt, ga je steeds vaker met je stem opdrachten geven. Voor de navigatie, maar ook als je wilt bellen, andere muziek wilt horen, de temperatuur een graad lager wilt of een laadstation wilt vinden. De schermkwaliteit is briljant. En wat is de optionele ‘augmented reality’ navigatie mooi. Beter hebben wij nog niet meegemaakt.

Zwaar
De auto’s in dit segment wegen allemaal tussen de 2.150 en 2.465 kg; de Audi is daarbij de zwaarste. Maar als Jaguar een auto kan bouwen die 300 kg lichter is dan de Audi en Mercedes, waarom doen díe merken dat dan niet? Doordat de accu’s in de bodem zijn opgenomen ligt het zwaartepunt lager dan bij andere SUV’s. Maar bij hard remmen of snel uitwijken voel je de massa altijd. De EQC heeft luchtvering achter en is redelijk soepel geveerd. Wil je echt even lekker sturen, dan zet je de afstemming op Sport en werkt alles iets directer. Wel blijft de achterkant steeds wat wiebelig en dat voelt vreemd. Maar een Mercedes hoort comfortabel te zijn en dat is deze EQC zeker.
Met 408 pk aan vermogen is er altijd power (0-100 km/u in 5,1 s). Belangrijk is natuurlijk het stroomverbruik. De EQC heeft een accupakket van 80 kWh en is in de praktijk niet zo zuinig als een Tesla. Volgens de WLTP-gegevens is de actieradius 417 km. Omdat de auto zo stil en snel is, rijd je echter gemakkelijk (te) hard. Dat kost extra stroom. Wij haalden doorgaans zo’n 350 km; in de winter zal dat wat minder zijn. Daarmee is goed te leven. Omdat de auto niet zoals enkele andere met driefase maar met tweefase oplaadt (max. 110 kW) kost dat bij elke snellader wel wat tijd. Energie terugwinnen bij afremmen of bij ‘gas’ loslaten kan met flippers achter het stuur, bijna tot op ‘one pedal’ niveau. Maar je kunt alles ook aan de software overlaten. Via zijn radar kan de EQC de afstand tot ander verkeer meten en via het navigatiesysteem bepaalt een computer de verkeerssituatie. Komt er een kruispunt of een scherpe bocht aan, dan worden die gegevens gebruikt om automatisch te remmen en energie terug te winnen. Mooi! Niet onbelangrijk: de Mercedes kan een aanhanger tot 1.800 kg trekken.

Conclusie
Qua reikwijdte en laadsnelheid blijft de EQC wat achter. Maar het rijcomfort en het infotainment zijn indrukwekkend, hij oogt aansprekend en is prachtig gebouwd.  Het mag dan niet de beste elektrische auto zijn, maar het is er wel één die als totaalpakket overtuigt, die dagelijks plezier verschaft, onderscheidend is en erg veel value for money biedt.

Deze rij-impressie verscheen eerder en uitgebreider in het magazine Persoonlijk van J&T Autolease

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands