02mrt, 20 2 maart 2020Electric cars

Kort na de introductie van de huidige Nissan Leaf generatie maakten we met die auto uitgebreid kennis en de conclusie was behoorlijk positief. We schreven toen: ’Wat hij knap doet is elektrisch rijden toegankelijk maken voor een groter publiek. De Leaf biedt namelijk een uitstekende balans tussen prijs, prestaties, actieradius, uitrusting, uiterlijk en… rijplezier. Juist door elektrisch rijden gewoon te maken, zorgt Nissan met de Leaf dus opnieuw voor een revolutie in de autowereld’.  Dat is in de basis niet veranderd. Toen al had de Nissan redelijk wat concurrentie en dat is alleen maar toegenomen. Het is nog steeds een goede aanbieding. Maar inmiddels is het ook mogelijk om naast de bekende en behoorlijk succesvolle uitvoeringen met 40 kWh batterij een Leaf e+ te bestellen met een belangrijk grotere batterij van 62 kWh en met 217 in plaats van 150 pk. Wij waren erg benieuwd naar die auto en Nissan maakte het mogelijk om er een week mee te rijden en uitgebreid van te proeven. De krachtige Leaf ontpopte zich tot een prettige metgezel. Maar zo overtuigend als de versie met kleinere batterij vonden wij hem niet.

Aantrekkelijk
Veel deelautoprogramma’s en taxibedrijven zetten graag en frequent de Leaf in. Hij is solide gebouwd, rijdt goed en is betaalbaar. Ook als je bijvoorbeeld voor private lease wilt kiezen zijn de aanbiedingen super aantrekkelijk. Kijk maar eens wat rond, bijvoorbeeld bij ANWB Private Lease.
De Nissan Leaf e+ zoals wij hem reden, in meest complete Tekna-uitvoering en met de combinatie van witte lak met een blauw dak, kost echter net iets meer dan vijftigduizend euro. Daarmee is hij zo’n 7 mille duurder dan de 40 kWh Tekna en concurrereert hij met de Tesla Model 3, Hyundai Kona 64 kW, Nissan Soul en Niro met grootste batterij en er komt nog een en ander aan fikse concurrentie bij ook. En dan te bedenken dat de Leaf-serie al begint bij € 36.990,-.

Zwaarder
Van buiten en van binnen onderscheidt deze top-Leaf zich nauwelijks van eenvoudiger uitvoeringen. Hij heeft mooiere bekleding en het infotainment is beter dan wij ons van de eerder gereden versie herinneren. De combinatie van wit en blauw geeft ‘m iets frivools; leuke optie voor deze flinke hatchback! Onder de verzamelnaam ‘ProPilot’ biedt de Leaf bestuurdersassistenten als semi-automatisch remmen, sturen en gasgeven. Dat werkt allemaal goed. Ook alle informatie- en ontspanningssystemen voldoen prima. Na het voor de eerste keer instappen herinnerden wij ons weer dat de stoelen vrij hoog staan en dat het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar is. Je zit er niet slecht en voor iets ouderen is de instap lekker, maar het kan wel net wat beter. De ruimte achterin is redelijk, de bagageruimte lekker groot. De afwerking is netjes, maar we kwamen wel flink verschillende kunststoffen tegen en de schakelaars zijn nog altijd niet even logisch geplaatst. Dat is niet zo erg, maar zeker in deze prijsklasse verwacht je beter.

Wel een verschil is er bij het rijden. De grotere batterij maakt de Leaf zo’n 150 kg zwaarder (1.731 kg). Hij heeft flink wat meer vermogen, 217 in plaats van 150 pk, maar moet dus ook meer massa meezeulen. Daardoor is hij altijd heerlijk vlot maar iets minder snel dan je verwacht. Het voordeel van de extra power kent nog een nadeel. De auto is lekker stil van binnen en rijdt op de snelweg solide en comfortabel. Daardoor ben je geneigd om wat vlotter door te rijden dan je anders zou doen. Dat zie je terug in de actieradius. Deze versie is vooral bij tussenacceleraties echter merkbaar vlotter dan de broertjes. Vergelijk ‘m met z’n Koreaanse concurrenten van Hyundai en Kia die even rap zijn. Het bleek echter best een klus te zijn om bij flink wat snelwegkilometers onder een gemiddelde van 20 kWh per 100 km te blijven. De beloofde 385 km volgens WLTP haalden wij niet, meestal zaten we op tussen de 315 en 340 km, met ingeschakeld e-pedal en rijdend in ‘eco’.  Dat is in alle nuchterheid niet slecht natuurlijk, menig elektrische auto haalt dit niet. Maar onwillekeurig bedenk je dan dat de gewone Leaf voor flink minder geld vlot genoeg is en zonder veel moeite op ruim 250 km uitkomt. Omdat die batterij kleiner is, gaat het opladen ook nog eens sneller. De value for money is daar veel beter.

Vehicle to grid
Nissan houdt bij de Leaf vast aan de ChaDeMo stekkeraansluiting. Dat is prettig als je de auto via een Vehicle to Grid-aansluiting energie aan het stroomnet wilt laten teruggeven, wat o.a. bij sommige deelautoprogramma’s gebeurt. Hij is de enige EV die deze mogelijkheid biedt en dity is absoluut een pré. Grotere snelladers dan 50 kW zijn echter niet van een ChaDeMo stekker voorzien, dus je kunt niet met meer dan 50 kW snelladen. Dat is jammer. Rijd je dagelijks veel en bezoek je vaker een snellader, dan is het bovendien mogelijk dat de uitsluitend luchtgekoelde batterij in de loop van de dag meer tijd gaat nemen om te laden. Onwillekeurig vergelijk je de Leaf dan bijvoorbeeld met de Hyundai Ioniq die goedkoper is, een kleinere batterij heeft maar super zuinig met stroom omgaat en wel verwarming en koeling van de batterij heeft. Nissan is een eigenzinnig merk en het heeft deugdelijke verklaringen voor de gemaakte technische keuzes, maar voor kilometervreters kan een Leaf hierdoor niet de beste keus zijn.

Kortom, vergelijk je de Leaf e+ uitvoering met anderen in dezelfde prijsklasse, dan moet de conclusie zijn dat hij te duur is voor wat hij biedt. Wij vinden de Nissan Leaf nog altijd een attractieve, goed gebouwde en dito uitgeruste elektrische auto. Maar Nissan moet een tandje bijzetten om niet achter te gaan lopen en zal de Leaf e+ substantieel goedkoper moeten maken om er het succes mee te boeken dat het al jaren met de 40 kW-versies heeft. Want deze versie staat nu in de schaduw van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 die sneller en meer sexy is. Fijn dat we een week deze top-Leaf mochten rijden; absoluut een aangename auto maar wij zouden goed kijken naar de prijsaanbiedingen en dan toch voor een 40 kW versie gaan. In rood, om aan het verkeer nog wat extra kleur te geven.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands