19jan, 21 19 januari 2021Electric cars

Het Zweeds-Chinese Polestar, submerk van het Chinese Geely concern en zusje van Volvo, kende een vliegende start in ons land. De combinatie van aansprekende specificaties en een dito uiterlijk met de bijtellingverhoging van 8 naar 12% leidde ertoe dat voor het eind van het jaar al zo’n 2.000 Polestars 2 werden afgeleverd. Je komt ze daardoor in het verkeer geregeld tegen. Mensen vinden de auto mooi en hij wordt gezien als Tesla Model 3 concurrent of alternatief. Wij reden er een paar dagen mee en raakten onder de indruk. De Polestar 2 is zeker een hebbeding. Maar de Tesla Model 3 blijft ten opzichte van zijn concurrenten de betere elektrische auto.

Polestar verdient lof voor het tempo waarin de ‘2’ werd uitgebracht. Welbeschouwd heeft de auto het uiterlijk dat jaren geleden als Volvo V40 prototype werd getoond en zijn er technisch en onderhuids veel paralellen met de Volvo XC40 Recharge. Maar het is gelukt om in korte tijd een nieuw merk neer te zetten dat niet als Chinees maar als Zweeds wordt gezien en waarin het rijden je doet afvragen waarom je een Audi e-tron, Jaguar i-Pace of Mercedes-Benz EQC zou overwegen als ook deze indrukwekkend is en premium aanvoelt.

Overhandiging van auto’s eind 2020

Sedan
De Polestar 2 is een sedan die wat hoger op zijn poten staat. Een welkome afwisseling ten opzichte van alle SUV’s op de markt. Hij heeft anders dan de Model 3 een grote achterklep (elektrisch bedienbaar en na wat oefening ook met een voetbeweging te openen) maar doordat de auto is afgeleid van een bestaande Volvo is hij in alle opzichten krapper dan zijn concurrent van Tesla. Wel heeft hij eveneens een frunk, een tweede bagageruimte voorin, maar daarin past net de laadkabel. Er is een te brede middenconsole voorin, een flinke middentunnel en minder beenruimte achterin. Gaan zitten op de uitstekende en goed en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel betekent dat je na het instappen wat moet zakken; zet je de stoel hoger, dan stoot je al snel je hoofd bij het in-en uitstappen. Je zit ook nogal ingebouwd en het uitzicht schuin naar achteren is niet briljant. Dat kan allemaal beter. Wel prima is de bouwkwaliteit, passing en materiaalkeus; daar kan Tesla van leren. Overigens: van de Model 3 rijden er in ons land al bijna 40.000 exemplaren, daar kijkt niemand meer naar om. De Polestar is nog nieuw en trekt ook daardoor de aandacht.

De opzet van het instrumentarium is eigentijds maar conservatiever dan bij de Model 3. Polestar geeft hoog op van de samenwerking met Google en Android. Navigatie, telefoonkoppeling en stembediening werken inderdaad erg goed, maar voor mensen die aan privacy waarde hechten is er het nodige om over na te denken. Je deelt wel erg veel met big brother Google. En zeker, het is prettig dat er wat meer schakelaars en knoppen zijn dan in een Tesla, maar die wordt qua scherm en informatievoorziening niet overtroffen. Als de Model 3 een iPhone op wielen is, mag je de Polestar 2 karakteriseren als een Samsung. Beide prima, voor mensen met een verschillende smaak. Overigens biedt de Polestar nog geen Apple Carplay. Dat zullen iPhonebezitters jammer vinden.

Rijgedrag
Net als de meeste Model 3-versies heeft ook de Polestar 2 een elektromotor voor en achter, met het batterijpakket van 75 kW ertussen. De ‘2’ is zo’n 300 kg zwaarder dan de ‘3’, de beide motoren leveren 408 pk samen. De Model 3 Long Range heeft echter 447 pk, de qua prijs vergelijkbare Performance zelfs 580 pk. De extra massa en het lagere vermogen resulteren bij de Polestar 2 in een verslavend acceleratievermogen naar 100 km/u in 4,7 sec, maar de Tesla is steeds nog sneller. De massa merk je ook bij het rijden; zelfs met het optionele Performance pakket wordt de Polestar2 geen echte rijdersauto. Hij is daarvoor te zwaar en te log. Dat pakket omvat o.a. instelbare schokdempers, 20 inch velgen, geweldige Brembo remmen en goudgele veiligheidsgordels. Die remmen en gordels zijn een aanrader, de onderstelafstemming is echter te hard en de grote wielen doen alleen het uiterlijk goed. Het pakket kost 6 mille, wij adviseren de 19” velgen en het basis onderstel, dan rijdt de auto fijner en het scheelt nog een serieus bedrag ook.

Laden
De Polestar heeft een WLTP-actieradius van 470 km. De testauto gaf doorgaans bij een volle batterij 440 km aan, maar de praktijk is bij lage temperaturen en geregeld snelweggebruik eerder een goede 300 km. Daar is niets mis mee, maar de testauto (een voorserieauto die wellicht minder presteert) wilde nooit bij FastNed of Ionity met de beloofde 150 kW laden maar hoogstens met de helft. Dan duurt opladen wel erg lang. Wij zien helaas vaker dat beloften van autofabrikanten op dit gebied niet worden waargemaakt en wij begrepen dat meer automedia deze ervaring met de Polestar 2 hebben. Concurrent Tesla laadt echter bij elke snellader, zowel de gewone langs de snelweg als de eigen Superchargers wel razendsnel, zelfs tot 250 kW. Dat maakt de Model 3 tot de te kiezen auto als je geregeld lange afstanden aflegt en ook naar het buitenland gaat. Nog iets waarbij de Polestar 2 wat tegenviel: gemiddeld kwamen we bij veel snelweggebruik maar rustig rijdend niet onder een gemiddeld stroomverbruik van 25 kWh/100 km. Dat is vergelijkbaar met de Europese top, maar de Polestar 2 is lager en dit onderstreept de noodzaak om de auto’s lichter en aerodynamischer te maken en nog meer aandacht aan de energiehuishouding te besteden.

One Pedal
Wat Polestar wel goed voor elkaar heeft is het one pedal driving, dat doet hij uitermate prettig. Hij is ook stiller dan de Tesla en je zit lekkerder achter het stuur. Wel tegenvallend is de kwaliteit van semiautonoom rijden bij ingeschakelde adaptive cruise control. Strak rechtuit tussen de witte strepen is er niet bij, de auto schaatst als het ware van links naar rechts en terug. Vreemd. De andere veiligheidssystemen werken wel goed en we zeiden al dat het uitzicht in de auto niet geweldig is, maar de standaard 360 graden camera lost dat uitstekend op. Topvoorziening. Het ADAS kan online updates ontvangen, net als bij Tesla. Bestel je de auto’s met een trekhaak, dan kan de Tesla 1.000 kg trekken, en de Polestar 1.500 kg. Nog twee kanttekeningen. Je kunt in de Polestar je telefoon draadloos laden, maar het randje in het vakje waarin je dan je telefoon legt is zo laag dat bij elke bocht je telefoon verschuift en niet meer opgeladen wordt.  En met je voet onder de achterbumper ‘swipen’ om het kofferdeksel te openen werkt niet altijd goed en de drukknop om dan de klep open te krijgen zit onderin de achterbumper. Die wordt super smerig, dus je vingers worden dat ook.

Er zijn dus zeker kritische opmerkingen te maken over de Polestar 2, maar zoals in de intro aangegeven: het is wel een hebbeding. Hij is er vanaf € 59.800,-. De testauto, met metallic lak, Performance Pack en inklapbare trekhaak, kostte bijna 68 mille. Voor een vergelijkbare Tesla Model 3 Performance kom je op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Het zit erin dat Polestar dit jaar goedkopere uitvoeringen gaat uitbrengen, waardoor ook de basis Model 3 en Polestar 2 redelijk vergelijkbaar blijven. Belangrijk verschil: met de Polestar kun je voor onderhoud bij elke Volvo-dealer terecht; voor de Tesla komt men bij je thuis maar er zijn legio verhalen over beroerde service. Gelukkig gaat er weinig aan stuk. Kortom: ook al wordt een Tesla Model 3 vaak een emotieloze iPhone op wielen genoemd, hij rijdt leuker dan de Polestar, is ruimer, biedt evenveel voorzieningen en is onbetwist in alles de veel betere elektrische auto. Want zuiniger, meer actieradius, sneller, betrouwbaar ladend en toegang tot het fabuleuze Europese Supercharger netwerk.

De Polestar stelt daar meer trots en bezittersplezier, een betere afwerking en meer exclusiviteit tegenover. Bij vergelijkingen met het Premium Segment blijft hij overeind tegenover zijn Duitse en Britse concurrenten. Hij geeft je een verwengevoel, rijd lekker en heeft een goede uitstraling. Dat is ronduit knap. Puur rationeel gezien is de Tesla de betere keus. Maar mensen die bijvoorbeeld ook nog een klassieker koesteren en uitstraling belangrijk vinden, hebben aan de Polestar, die zo Zweeds overkomt als een Volvo, een fijn alternatief. Alleen… wel even nadenken over Big Brother Google en checken of het opladen bij de laatste exemplaren inmiddels wel snel genoeg gaat.

Er gaat van Polestar nog veel meer komen!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands