09dec, 19 9 december 2019Electric cars

 

Als je zoals ik doe dagelijks een Zoe rijdt,  is kennismaken met een volledig nieuwe versie uiteraard extra interessant. Maar het maakt je ook extra kritisch. Want zijn alle verbeteringen echt een verbetering? En kan de nieuwe de concurrentie aan met alle andere compacte elektrische modellen die recentelijk uitkwamen of die er spoedig aankomen? Anders gezegd: ben je in 2020 en verder voldoende aantrekkelijk als je, zoals Renault deed, een nieuw model uitbrengt dat uiterlijk wel erg veel weg heeft van het ‘oude’ dat we al een jaar of zeven kennen en als er andere nieuwe modellen uitkomen die voor dezelfde prijs wel helemaal fris en nieuw zijn? Het antwoord is ja en nee.

Na een paar dagen samenleven met de Zoe ZE 50 in Limited-uitvoering, het topmodel van € 38.165,- (testauto), brachten wij hem met dubbele gevoelens terug. Want ja, de nieuwe Zoe is heel veel beter dan de toch al bepaald niet slechte ‘oude’. Hij is sneller, rijdt volwassener, is aangenaam luxueus uitgevoerd, veel mooier afgewerkt en de meeste veranderingen en vernieuwingen zijn echte verbeteringen. Zoals bij Renault PR werd gezegd: ‘wij hebben er al 200.000 van gebouwd en die ervaring merk je en zie je.’ Dat klopt. Deze nieuwe Zoe, zeker in deze uitvoering, rijdt heerlijk en ik zou er na twee jaar ‘oude’ 22 kWh Zoe heel tevreden mee kunnen zijn. Dus als Renault had gezegd: houd ‘m maar een halfjaartje en doe geregeld verslag, dan was ik een blij mens geweest. Maar niets van dat en ik weet dat ik mij aan de zwakke punten steeds meer zou gaan ergeren en als het mijn auto was ook steeds meer twijfel zou krijgen over de juistheid van de keus. Dat zal ik toelichten.

Nosejob
Uiterlijk veranderde vooral de neus. Die is nu meer in lijn met die van de andere actuele Renault-modellen. Achter kregen de lichtunits ook een   nieuw design. Operatie geslaagd, patiënt beter dan ooit. De Zoe heeft nu LED-koplampen en dat is een enorme verbetering, want de oude koplampen geven veel te weinig licht. Ook een goede ontwikkeling: parkeerpiepers voor en achter, en een betere achteruitrijcamera die bovendien sneller werkt. Dat maakt deel uit van een complete aanpassing van het elektrisch systeem, inclusief een geheel nieuw dashboard. Alles werkt beter en sneller. Een misser is echter dat er in die nieuwe neus geen radar van een adaptieve cruise control werd ingebouwd. Die hebben concurrenten wel. En… er is nu een CSS stekkeraansluiting waardoor je makkelijker overal kan snelladen, maar het klepje voor die aansluiting is alleen nog met een toets op het dashboard te ontgrendelen, niet meer via de sleutel/afstandsbediening. Dat is onhandig, zoals het ook onhandig is dat het handsfree systeem voor de portier-ontgrendeling zo nerveus is dat de auto steeds opent en sluit. Als je met een laadkabel bezig bent, is dat knap vervelend.

Stap je in, dan blijkt dat de stoelen nog altijd redelijk hoog en rechtop staan. Ook dat veranderde dus niet. Die wat hogere instap is overigens heel prettig. Uiteraard veranderde er ook niets in het ruimte-aanbod, de Zoe bleef van binnen een niet al te grote auto met de kwalen van de oude, zoals een veel te schuin geplaatste voorruit die je zicht soms minder maakt. Er is wel veel aandacht besteed aan het interieur dat echt hoogwaardiger is uitgevoerd. Mooi instrumentenpaneel, prima display voor navigatie etc, een uitgebreid en snel multimediasysteem met Carplay, allemaal nieuwe piepjes en geluiden, lekker leren stuur; het is hier goed toeven. Ook fijn op deze versie: stoel- en stuurverwarming! Prettig bovendien dat de klimaatregeling gewoon met aparte knoppen gaat, daar kan concurrent Peugeot weer wat van leren. Deze versie heeft Bose audio en dat verhoogt, net als de lederen bekleding, de genietfactor nog meer. Un petit bijou.

Lekker
Bij het rijden lijkt de beloofde 136 pk niet helemaal aanwezig zijn, maar dat komt omdat het koppel van 245 Nm wat lager is dan bij anderen. De Zoe is in ‘real life’ echter merkbaar sneller dan de oude versies, hij is bovendien nog stiller en hij rijdt serieus lekker. Prettige besturing, behoorlijk comfortabele vering, betrouwbare remmen, heel goed allemaal. Het heeft ook een nadeel: je bent geneigd hierdoor wat sneller te rijden en dat straft ook deze Zoe af met een hoger stroomverbruik en daardoor minder actieradius dan verwacht. Je moet echt je best doen om op gemiddeld op rond de 20 kWh te blijven. De WLTP-range van deze versie met 50 kWh batterij is weliswaar 395 km, maar in de praktijk zal je daar meestal een goede 100 km minder van realiseren. Dat is nog steeds prima, maar er zijn concurrenten met een veel kleinere batterij die toch even ver komen. Ook op het terrein van energiemanagement heeft Renault zich er iets te gemakkelijk vanaf gemaakt. Snelladen kan ook maar met maximaal 50 kW, dat is matig. Wel laadt hij verhoudingsgewijs sneller dan ieder ander bij aan gewone laadpalen.

Kijk je naar de prijslijsten, dan is de nieuwe Zoe leverbaar als Life, intens, Zen en Limited. Je hebt als voorheen de optie om de batterij te huren, dan begint de prijs bij € 25.390,-. Maar let op, de Life uitvoering heeft 110 pk, geen 136 pk. Met een koopbatterij start de prijs bij € 33.590,- maar wie verstandig is kiest minimaal voor de Zen met 136 pk vanaf € 35.190,- of de Intens met echt meer uitrusting voor € 1.000,- meer.

Kortom, wie een compacte, luxueus aanvoelende EV met goede prestaties zoekt heeft aan de Zoe een prima partner. Maar de Renault-organisatie zal er rekening mee moeten houden dat het succes van weleer niet zo vanzelfsprekend meer is en dat de auto de komende tijd in prijs omlaag zal moeten om zich met de snel toenemende concurrentie te kunnen blijven meten. Dat hoeft geen pijn te doen, de prijzen van batterijen dalen hard, dus marge maken blijft mogelijk. Zie ook www.renault.nl

Pluspunten:
– Uitgerijpt concept
– Rijdt echt lekker; stil en comfortabel
– Qua voorzieningen up to date, op adaptieve cruisecontrol na

Minpunten:
– Met koopbatterij best prijzig
– Auto had ingrijpender vernieuwd moeten zijn
– Nog steeds niet echt zuinig met energie, vooral niet op de snelweg

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands