Elektrisch rijden is echt leuk!

Ook al ben je een echte autogek (zoals wij dat zijn), als je een paar keer elektrisch hebt gereden ben je helemaal verkocht.  Natuurlijk dromen wij wel van bijvoorbeeld een Jaguar i-Pace of een Porsche Taycan. Maar echt nodig is dat niet, zo weten we. Dat horen wij ook op de proefrijdagen die wij af en toe organiseren. In welke elektrische auto mensen ook instappen, ze komen er altijd met een ‘wauw’ weer uit. Menigeen is daarna voorgoed fan. Want elke EV is opmerkelijk levendig. En het is écht een fijn idee om in de stad of in de natuur zonder uitlaatgassen te rijden en om zo een bijdrage te leveren aan een betere toekomst. Zeker als je er welbeschouwd niets voor hoeft in te leveren.

Wereldrecord aantal gelijktijdig ladende auto’s op Floriade 2012

Maar… iedereen heeft ook vragen over elektrisch rijden. Is het wel zo schoon? Is het geschikt voor mij? Moet het zo duur zijn? Hoe zit het nou met die actieradius? Wat doe ik als ik met mijn auto een aanhanger wil kunnen trekken? Kan ik met een elektrische auto wel naar het buitenland? Waarom zou ik niet lekker met mijn diesel blijven doorrijden, die is toch ook best schoon tegenwoordig?

Wij geven op al uw vragen graag antwoord. Hieronder vindt u al het een en ander. Nog andere vragen? U mag ons met vragen altijd mailen, via evloket@evcoop.nl. Dan krijgt u binnen 24 uur persoonlijk antwoord.

Actieradius? Niet zo belangrijk!
Met veel elektrische auto’s kan je tegenwoordig al zo’n 400 kilometer afleggen. Maar eerlijk gezegd is die actieradius minder belangrijk dan veel mensen denken. Want er verschijnen steeds meer snelladers en bovendien: zo veel rijdt de gemiddelde Nederlander niet. Gebruik je de auto vooral lokaal, dan kun je ook veel plezier beleven aan een oudere EV met bij slecht weer maar 100 km actieradius. Zeker als je de ongeschreven regel ‘parkeren is opladen’ aanhoudt. Zet je de auto ergens neer en doe je dat bij een laadpaal, dan heb je er bij terugkomst weer tientallen kilometers bijgeladen.

Altijd een automaat
Een elektrische auto heeft geen versnellingen. Voor bestuurders die gewend zijn aan een automaat, voelt dat vertrouwd. Wel moet je wennen aan de directe reactie van een elektrische auto. Elektro-motoren leveren namelijk altijd meteen veel trekkracht. In het weggedrag en in de vering voel je soms dat de auto door het batterijpakket veel zwaarder is. Daarom is het verstandig om een cursus te volgen zoals onze training ‘EViciënt rijden’. Daarover hier meer informatie. Dan leer je beter omgaan met het wat andere weggedrag van je auto, je loopt minder risico’s op schade en je gaat zuiniger rijden.

Eén pedaal
In een elektrische auto rijd je grotendeels met één pedaal, het stroompedaal. Dat werkt als het bekende gaspedaal maar met één groot verschil: laat je het los of rem je af, dan gaat de elektromotor werken als een dynamo. Hij slaat nieuwe energie op in de accu. Daardoor rem je af, bij sommige auto’s zelfs behoorlijk sterk en incidenteel zelfs tot complete stilstand. Hierdoor gebruik je het rempedaal minder vaak dan bij een auto met een verbrandings-motor. Dat went snel. De hoeveelheid regeneratie, dus de kracht van het afremmen waarmee je meteen energie in de batterij opslaat, is overigens meestal instelbaar.

Er zijn méér laadpalen nodig!
Er zijn in ons land nu zo’n 40.000 openbare laadpalen en 80.000 privé laadpalen. Dat is beter dan in de meeste andere Europese landen. Maar de groei van het elektrische wagenpark gaat nu zo snel dat er toch al schaarste dreigt. Consequentie: je zal soms niet meteen kunnen opladen.

De laadsnelheid verschilt sterk per type auto en paal en wordt uitgedrukt in het vermogen: kW (kilowatt). Er zijn snelladers (momenteel zo’n 1.200 stuks, o.a. bij de bekende Fastned stations) en gewone laadpalen. Bij sommige automodellen duurt het bij een laadpaal echt uren voordat het batterijpakket weer vol zit. Met een snellader kan de accu echter binnen een half uur alweer bijna vol zijn. Met de snelste laders van dit moment (350-450 kW) krijg je er binnen ruim vijf minuten laden zelfs al zo’n 200 km bereik bij. Wel moet je auto daar geschikt voor zijn. Dat zijn er nog niet veel, maar ook dat gaat komen.

Wat het bereik, de actieradius oftewel range, van je elektrische auto precies is, hangt af van diverse factoren. Zoals de accucapaciteit, de efficiëntie van de elektromotoren, het gewicht van de auto, de snelheid waarmee je rijdt(stadsverkeer/snelweg) en de aerodynamica van die auto. Ook het weer speelt mee. Met name kou en tegenwind hebben een negatieve invloed op de actieradius. Die kan daardoor zomaar met enkele tientallen procenten afnemen.

‘Hangt’ je auto aan een laadpaal of thuis aan een wallbox, dan kun  je hem overigens vaak voorverwarmen via een app. Doe je dat, dan zijn batterij en interieur lekker op temperatuur als je gaat rijden. Dat scheelt vele kilometers.

Een normale laadpaal (een openbare laadpaal of thuislader) werkt op wisselstroom. Het maximale vermogen, oftewel de laadsnelheid, is afhankelijk van de interne lader van de auto. Stroom laden doe je bij voorkeur als je werkt, als je parkeert om te winkelen of als je slaapt. Laden kost je dan dus geen extra tijd.

Bij laadpalen gebruik je twee soorten stekkers: één voor traag laden (ac) en één voor snelladen (dc). Bij een snellader zit de stekker doorgaans aan de lader vast (soms is de kabel zelfs vloeistof-gekoeld!), bij gewone laadpalen moet je zelf een kabel tussen de auto en de laadpaal aansluiten. Meestal kun je met de bij de auto geleverde stekkers en kabels overal terecht. Alleen Tesla hanteert bij zijn snelladers een eigen stekkersysteem. Met een niet-Tesla kun je daar niet laden.

Waar kun je wel laden?
Ga je elektrisch rijden, fiets dan tevoren eens een rondje door de buurt. Dan kom je al laadpalen tegen. Verder vind je openbare laadpalen via apps of websites. Die apps vragen toestemming om je locatie te gebruiken. Je ziet vervolgens waar de laadpalen staan, welk vermogen ze ondersteunen en soms ook of ze bezet zijn. Bovendien worden soms ook de kosten per geladen kW getoond.

Laadpas
Om gebruik te kunnen maken van een laadpaal heb je een laadpas nodig. Passen zijn er in de vorm van een druppel (sleutelhanger) of op creditcard-formaat. Laadpassen vind je bij energiebedrijven, zoals Nuon, Eneco en Vandebron, maar ook bij bedrijven als E-Flux, Plugsurfing, de EV Company en ons lid Justplugin. De meeste zijn gratis aan te vragen, of ze kosten een paar euro. Maar let op, niet alle Nederlandse laadpassen werken in het buitenland! Laadpassen kun je heel goed vergelijken op www.laadpastop10.nl en daar zie je ook welke voor welk buitenland geschikt is. Prima site om geregeld te bezoeken.

Energieverbruik
Heel globaal verbruikt een elektrische auto uit de middenklasse zo’n 15 kWh op 100 kilometer. Gemiddeld kost 1 kWh (het verbruik van 1.000 watt gedurende een uur) circa 0,35 euro bij een publieke laadpaal. Thuis en bij de ‘eigen’ laadpalen van de provider kan het voor 0,20 tot 0,25 euro. Daarmee is de prijs per kilometer bijna een factor drie lager dan bij een benzineauto: 3 cent versus 10 cent, al is dat afhankelijk van diverse factoren. Thuisladen is meestal het goedkoopst, snelladen het duurst. Let daarbij goed op, want sommige aanbieders hanteren schandelijk hoge tarieven. Dan is opladen daar gewoon te duur. Het kan ook goedkoper: bij steeds meer winkels, restaurants of parkeergarages kun je gratis gebruikmaken van snelladers. Er zijn zelfs enthousiastelingen die hebben ontdekt dat je op die manier (nagenoeg) gratis op vakantie kunt. In parkeergarages zijn vaak speciale vakken gereserveerd voor elektrische auto’s, vaak ook nog eens handig dicht bij de in- en uitgang. Extra voordeeltje!

Eigen laadpaal
Als je kunt parkeren bij je eigen huis, kun je laden via het stopcontact van thuis of via je eigen laadpaal of wallbox. Een gewoon stopcontact is voldoende voor auto’s die niet sneller dan met 3,7 kW kunnen laden. Dat duurt echter lang.

Een speciale lader is een stuk praktischer. Je kunt kiezen voor een lader voor aan de muur,  bijvoorbeeld op de oprit of in de garage of voor letterlijk een laadpaal. Dat scheelt gedoe met stopcontacten en losse kabels, en de laadsnelheid is in veel gevallen hoger. Het is wel aan te raden om een aparte groep in de meterkast met een kiloWattuur-meter te maken voor de laadpaal. De meter houdt exact bij hoeveel energie de laadpaal afneemt. Voor zakelijke rijders is registratie aan de hand van een kiloWattuur-meter zelfs noodzakelijk, vindt de Belastingdienst. Woon je in een appartement met bijvoorbeeld een parkeergarage, dan zijn er vaak met de eigenaar goede afspraken te maken over het aanbrengen van een eigen wallbox. Je betaalt de afgenomen stroom dan aan de leverancier van je laadpas en die betaalt weer aan de eigenaar van het pand.

Meer vragen? Stel ze gerust, via info@evcoop.nl.

 

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands