22mei, 20 22 mei 2020Electric cars

De afgelopen weken reden wij een nieuwe EV die sexy maar wel erg prijzig is, én een nieuwe EV die helemaal niet sexy maar wel ronduit scherp geprijsd is. De rij-impressie van de eerste, de Mini electric, volgt spoedig, nu staat eerst de tweede, de MG ZS, centraal.

Over die MG ZS heb je ongetwijfeld al veel gelezen. Een klassiek Brits merk gebouwd in China, een SUV met een weinig origineel uiterlijk en geen al te grote actieradius,. Maar ook scherp geprijsd, fors van binnen, praktisch en uitermate goed uitgerust. Er is overigens  slechts keus uit twee uitvoeringen en vijf lakkleuren. Vergeleken met de BMW i3 S en de Mini electric die wij ervoor en erna reden is de MG belangrijk minder verfijnd en karakteristiek, maar hij is ook ongelooflijk veel goedkoper, ruimer en praktischer. Want de MG in de gereden Luxury-uitvoering van € 32.985,- (consumenten adviesprijs, de ZS is er vanaf € 30.985,-) heeft bijvoorbeeld standaard ADAS-systemen zoals radar cruise control en dode hoek bewaking die op de ruim 10 resp. 20 mille duurdere auto’s van het BMW concern schitterden door afwezigheid en daar deels niet eens leverbaar zijn. Bizar dat ook premium merken nog altijd dit soort veiligheidsvoorzieningen niet of niet standaard leveren. Enfin, daarop komen we zeker terug bij de test van de verder superleuke Mini. Nu eerst alle spotlights op de MG. En laten we het maar verklappen: je wordt niet opgewonden van deze auto, maar hij biedt veel kwaliteiten en zal voor de meeste automobilisten een uitstekend dagelijks vervoermiddel zijn.

Ambitieus
MG, afkorting van Morris Garages, is vooral bekend van sportwagens als de MG Midget en de MG A, B en C. Het bouwde erna een tijd sportieve versies van Rover-modellen, tot het failliet ging. In 2005 kocht een Chinees merk de rechten op het merk en in 2011 was MG terug in het Verenigd Koninkrijk, met modellen van het Chinese SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). SAIC fabriceert een kleine 7 miljoen auto’s per jaar, deels onder eigen merknamen en deels voor o.a. Volkswagen, en weet wel hoe je dat goed doet. Werden de MG’s aanvankelijk met benzinemotor geleverd, nu zijn ze 100% elektrisch en SAIC heeft ambitieuze plannen met het merk. Reken voor de komende 1, 2 jaar op zeker nog enkele modellen erbij, waaronder een grotere SUV en een stationcar.

De merknaam en het logo roepen dus vooral voor de ouderen onder ons herinneringen op aan Britse sportieve auto’s, maar ze zijn 100% Chinees. Overeenkomst met ‘vroeger’: net als toen bieden ze veel value for money. SAIC Motor koos voor ons land de Van Mossel Automotive Groep als distributeur. Er zijn twee specifieke MG-vestigingen, in Breda en Amsterdam, en een aantal Van Mossel-dealer die de auto’s kunnen onderhouden. Ze zijn er al behoorlijk succesvol mee, ook dankzij de prijs-/kwaliteitverhouding.

Stoerder
De MG ZS is uiterlijk enigszins een mix van de Mazda CX5 en de Renault Kadjar. Hij is 4.31 lang, weegt zo’n 1.500 kg, heeft een batterij van 45 kWh en een WLTP-actieradius van 263 km. De motor drijft de voorwielen aan, levert 143 pk en maakt een afgeregelde top van 140 km/u mogelijk. Accelereren van 0-100 km/u lukt in officieel 8,2 seconden. Hij komt wat braaf en suf over. De Luxury-versie heeft 17“velgen, maar die zien er onder de auto te klein uit en ze staan ook wat erg naar binnen. Als wij zo’n auto zouden hebben, kwamen er spoorverbreders onder en werd al het chroom en zilver zwart gemaakt. Daar wordt hij stoerder van.

Al wint de ZS dus geen originaliteitsprijs, de vormgeving deugt wel, zeker voor bijvoorbeeld jonge gezinnen en voor ouderen met af en toe een kinderzitje op de achterbank. De ruimte voor- en achterin is ruim voldoende en de ZS biedt de hoge zit en het goede overzicht over het verkeer waar een SUV vaak om gekozen wordt. De bagageruimte is zelfs bovengemiddeld groot. De laadaansluiting zit  in de neus. Onhandig laag, achter een luikje in de grille en zonder verlichting, maar enfin, je kunt voor dit geld niet alles verlangen.

Veilig en goed
Prettige zekerheid is dat de MG ZS bij een recente EuroNCAP crashtest 5 sterren kreeg, dat de gebruikte materialen van goede kwaliteit zijn en dat je niet het gevoel krijgt een budgetproduct te rijden.

Hoewel de uitrusting zeer compleet is, met kunstleren bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, groot schuifdak en stoelverwarming, is er ook op wat zaken vreemd bezuinigd. Er ontbreekt bijvoorbeeld een buitentemperatuurmeter, de koplampen zijn halogeen (matige lichtopbrengst) in plaats van het inmiddels gebruikelijke LED en er is geen Climate Control maar alleen een verwarming en een airconditioning die hoger en lager kunnen. Het audio- en navigatiesysteem heeft alle functies die ervan mogen worden verwacht (incl. DAB+ tuner en Carplay), maar is wat traag, de audio klinkt matig en alles wat automatisch moet werken, zoals de verlichting, is ook erg traag. Bovendien piept en waarschuwt de auto permanent voor van alles. Veel daarvan moet opgelost gaan worden met een spoedige software-update. Dat zal ‘m goed doen.

Collega-journalisten schreven af en toe over storingsmeldingen bij hun  testauto. Die bleven in onze testweek uit. Wel viel ons meer geluid dan in andere EV’s op: motor, wind- en afrolgeluiden. De rijeigenschappen zijn gemiddeld. De MG ZS  is prima stabiel en behoorlijk comfortabel maar stuurt vrij gevoelloos en helt in bochten meer over dan gemiddeld. Het is geen auto om eens lekker mee ‘te gummen’, maar heb je toch even haast, dan blijkt hij meer te kunnen dan verwacht. Zoals elke elektrische auto is hij bovendien lekker vlot.

Actieradius en laden
Rijd je netjes 100, dan is ook bij veel snelweggebruik en redelijk goed weer makkelijk 230 km aan actieradius te halen. Overigens wordt de batterij actief gekoeld en/of verwarmd voor betere prestaties, sneller laden en een langere levensduur. Ook dat is bepaald niet standaard. De ZS kan via het stopcontact worden opgeladen. Dat duurt ruim 20 uur. Bij een publiek laadpunt laadt de ZS via 1 fase (7.4 kW) in zo’n 6.5 uur. Snelladen met een CCS stekker kan met 50 kW, waardoor opladen van 0 tot 80% rond de 40 minuten kost.

De MG ZS Comfort heeft standaard elektronische klimaatregeling, digitale (DAB+) radio, parkeersensoren achter, een radiografische sleutel voor vergrendeling en starten, een automatisch nood-remsysteem, adaptive cruise control, rijstrookbewaking, verkeersbordherkenning en automatisch grootlicht.

De geteste Luxury-versie (€ 32.985.- ) voegt daaraan toe een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, kunstleren stoelbekleding, stoelverwarming, glazen schuifdak, automatisch in- en uitklappende buitenspiegels, regensensor, hill-descent control, dodehoekbewaking, achteruitrijradar, achteruitrijcamera en 17 (in plaats van 16 inch) lichtmetalen wielen.

Conclusie
Al met al is er nergens bezuinigd op kwaliteit of veiligheid, en MG biedt een prima product aan voor het geld. Het is een ruime, goed uitgeruste elektrische auto voor de prijs van een gemiddelde hatchback of SUV met een benzinemotor. De bedrijfskosten zijn minimaal, er zit 5 jaar of 150.000 km garantie op de auto en 8 jaar of 150.000 km op het batterijpakket. Door dat alles is het een unieke auto. Geen wonder dat ander media er veelal positief over schreven en dat de verkoop prima loopt. Straks de particuliere subsidie eraf en dan is hij echt onweerstaanbaar.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands