29mei, 20 29 mei 2020Electric cars

Zoals bij de test van de MG ZS al aangegeven reden wij kort na elkaar die MG als een rationele elektrische auto en de Mini Electric die je elke kilometer een glimlach achter het stuur bezorgt. Is die laatste daardoor de betere auto? Wel, de door ons gereden Yours-uitvoering kost afgerond 43.000 euro en is daarmee 10 mille duurder dan de MG ZS Luxury. Hij heeft veel minder uitrusting, heeft minder actieradius, is aanzienlijk krapper. En eerlijk gezegd mist hij ook wat van de charme van de vorige generaties, hij is te ‘spekkig’. Maar hij bezorgt nog altijd bijna elke vrouw knikkende knieën en zelfs grote kerels neemt hij voor zich in door de combinatie van kwaliteitsuitstraling, flitsende prestaties, gimmicks en erg leuke rijeigenschappen. Rationeel is de MG de betere keus, emotioneel (en als je het kunt en wilt betalen) verzucht de Mini voortdurend ‘neem mij’ en is het lastig om niet hebberig te worden.

BMW heeft het er na het uitbrengen van de erg goede i3 op elektrisch gebied wat bij laten zitten., voor beide merken BMW en Mini. Net als de andere Duitse fabrikanten overigens. Nu is het met een inhaaltraject bezig om zowel aan de Europese emissie-eisen als aan vragen vanuit ‘de markt’ te kunnen voldoen. Er komen nieuwe puur als elektrische auto ontwikkelde modellen aan, maar de Mini Electric is nadrukkelijk nog een benzineauto die is geëlectrificeerd. Hij kreeg de aandrijving van de BMW i3S en diens accupakket van de vorige generatie, dus wat kleiner dan de i3 nu heeft. De 32,6 kWh batterij betekent niet al te veel actieradius. Formeel is het 234 km WLTP, in de praktijk zal het rond de 170-200 km liggen en dan moet je niet te vaak het snelheidspotentieel van de auto benutten. De Mini Electric heeft namelijk 184 pk en rijdt als een stille kart, dus het is verleidelijk om af en toe als een hooligan stroom te geven. Maar dan loopt de actieradius erg snel terug. Na een tijdje doe je dit nog slechts incidenteel. Die kleine batterij heeft wel weer als voordeel dat hij zelfs aan een 50 kW snellader lekker snel ‘vol’ zit. Dus je kunt er hink-stap-sprong het hele land mee door, maar stad en binnenweg zijn meer de natuurlijke habitat dan de snelweg.

Rijplezier
De ‘Electric’ staat iets hoger op zijn wielen dan de gewone Mini (de batterij kost wat bodemvrijheid) maar omdat het niet zo’n groot exemplaar is, is de gewichtstoename relatief beperkt, namelijk zo’n 150 kg. Daardoor rijdt de Electric als een Cooper S. Hij heeft evenveel vermogen en wordt om die reden ook wel Cooper SE genoemd. Zoals bij elke elektrische auto is het koppel meteen beschikbaar, de auto stuurt heel direct, veert wat hard en is stil maar wel minder geruisloos dan sommige anderen. In de Yours zit je op uitstekende stoelen met leren bekleding en zitvlakverlenging, en ook dat zorgt voor rijplezier. Je versnelt in 7,3 sec naar de 100 en de top is afgeregeld op 150 km/u die je eveneens uitermate rap bereikt.  Als gezegd, het is lastig om met deze auto niet erg hard te gaan rijden maar anderzijds leidt de 100 km/u beperking tot een echt grotere actieradius. En omdat je laag zit en de auto super op alles reageert voelt zelfs 100 rijden niet traag aan. Dat laag zitten is voor oudere, strammere botten wel een nadeel, net als de driedeurs carrosserie met vrij grote portieren. In- en uitstappen is niet altijd gemakkelijk.

Iets bijzonders
Tijdens het rijden kun je kiezen uit verschillende rijstanden, die vooral het reactievermogen van de elektromotor aanpassen. In ‘Sport’ is de aandrijving vinnig en voel je zelfs trekkende bewegingen in je stuur. In ‘Mid’ reageert de Electric vooral soepel (dit kozen wij meestal), terwijl hij in ‘Green’ meer afwachtend wordt. Wil je een laadpaal halen, dan kun je ‘Green+’ aanzetten, waarbij de motor het minste vermogen levert en bijvoorbeeld de airconditioning (die veel stroom gebruikt) wordt uitgeschakeld. Met een knopje naast de startknop regel je de twee standen van de regeneratie. Wij kozen meestal voor de sterkste, waardoor je bijna aan 1 pedal driving kunt doen. De rijeigenschappen zijn dus amusant en overtuigend en ook door allerlei details geeft de Mini, zeker in deze duurste Yours-uitvoering, je steeds het gevoel iets bijzonders te rijden. In het donker verschijnt er ‘Mini’ op straat onder de buitenspiegels, de achterlichten vertonen de vormgeving van de Britse vlag, het dashboard ook. Er is overal led-verlichting binnenin die varieert in kleur en alles maakt een even solide als fraai afgewerkte indruk.

Vier versies
De ‘Electric’ is er in vier uitvoeringen, waarvan de Yours de duurste is. Anders dan gebruikelijk bij BMW en Mini is er geen ellenlange optielijst. Je kiest uit kleuren en velgen, that’s it. Opvallend genoeg mist de Mini Electric voorzieningen die je inmiddels eigenlijk normaal vindt, zoals ADAS voorzieningen als adaptieve cruise-control en dode hoek waarschuwing in de spiegels. Als de tien mille goedkopere MG ZS dat allemaal wel heeft, mag dat op zo’n Duits/Engelse premiumauto niet ontbreken! Dat wordt deels goedgemaakt door fraaie details op bijvoorbeeld de lederen bekleding, een heerlijk groot schuifdak en bijvoorbeeld de verkleurende ring op het dashboard, maar deels ook niet. Overigens valt de prijs ons niet eens tegen, en het kan bovendien ook goedkoper.  De ‘Basic’ (vanaf € 34.900,- ) heeft al cruise-control, volledige led-koplampen, airco en een 6,5 inch aanraakscherm met navigatie en Apple Carplay. De duurdere ‘Charged’ (€ 40.900,- ) is wellicht prijstechnisch de aantrekkelijkste versie met verwarmbare voorstoelen, lederen bekleding, Harman Kardon audio, parkeersensoren voor en achter én een head-up display. Die versie mist echter wel het open dak van de Yours dat wij zo fijn vinden.

Mini is mini
De Mini heet uiteraard niet voor niets zo, je zit voorin prima en achterin is het na wat klauteren ook wel uit te houden, maar bij een bezoek aan Albert Heijn moet je al snel je tassen binnenin zetten want achterin is de ruimte echt, inderdaad, mini-maal. Het grappige: anders superkritische vrouwen in onze omgeving hebben daar dan ineens geen moeite mee… Specifiek voor deze Electric is er een nieuw digitaal 5,5-inch instrumentenpaneel voor je neus. Het is dankzij Black Panel-technologie en een matte coating goed afleesbaar en het biedt veel informatie. De Mini Electric kun je herkennen aan het ‘Energetic Yellow’ op de startknop, de keuzehendel voor de automaat, de sierlijst aan de passagierskant, de logo’s en de wat (te) bolle grijze grille.
Het MINI Connected-touchscreen kan ook met een draaiknop op de middenconsole bediend worden en biedt mogelijkheid tot het draadloos gebruiken van Apple CarPlay. Dat is een mooie voorziening bij een uitstekend systeem. Je telefoon kan ook draadloos worden opgeladen, via een houder in de middenarmsteun. Die is echter nogal klein, veel telefoons passen er niet in. Vreemd, deze keus.

Conclusie
Al met al is de Mini Electric misschien wel de leukst rijdende elektrische auto die je nu kunt kopen. Maar voor hetzelfde geld of minder kun je ook een volle Renault Zoe, een Peugeot e-208, een Nissan Leaf e+ of zelfs een krachtiger Kia of Hyundai bestellen. Die bieden weliswaar over het algemeen wat minder rijplezier, maar wel meer praktische bruikbaarheid en een aanzienlijk grotere actieradius. De Mini is dus hoogst amusant voor kortere ritten, maar naar het buitenland ermee wordt een uitdaging. Toch brachten we hem met spijt terug; op onze ‘hebben’-lijst scoort hij hoog. Maar ga je vervolgens wat googelen, dan blijkt momenteel voor hetzelfde geld ook de BMW i3 haalbaar te zijn. Dat maakt de keus nog weer ingewikkelder. Anderzijds, ook de maandelijkse leasebedragen, zowel zakelijk als private van de verschillende aanbieders schelen nogal. Zo blijft dus ook de Mini Electric een premium genoegen.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands