16okt, 20 16 oktober 2020Electric cars

Crossovers oftewel SUV’s zijn zo populair dat ze voor veel fabrikanten de basis onder hun inkomsten vormen. Dus is de keuze inmiddels reuze. Ook het aantal SUV’s met elektro-aandrijving neemt nu toe.  Maar crossovers zijn zwaarder en hoger dan bijvoorbeeld de hatchbacks waarvan ze zijn afgeleid. Als er geen grote batterij wordt toegepast om dat op te vangen, kun je vaak beter een benzineversie kiezen. Dat merkten wij bij de verse Peugeot e-2008. Dat is echt een fijne auto. Maar hoewel wij overtuigd elektrisch rijden promoten, lijkt voor een belangrijk deel van de doelgroep een luxueuze benzine-versie toch de betere keus. Kies je bijvoorbeeld een 2008 in GT-Line uitvoering met 130 pk en 8-traps automaat, dan ben je zo’n 10 mille minder kwijt dan voor de e-2008 GT. Kijk je naar wie er een Peugeot 2008 rijden, dan zijn dat vaak wat oudere automobilisten of jonge gezinnen. Voor hen zal de e-2008 vaak te duur zijn. Rijd je de auto zakelijk, dan is het wat anders.

Ook dan echter moet de Peugeot opboksen tegen een concurrent als de Hyundai Kona die even duur is, completer is, meer power en range biedt en efficiënter met stroom omgaat. Van de PSA-modellen die wij met dezelfde aandrijving reden, leverde deze e-2008 de minste prestaties. De actieradius bleef veelal beperkt tot tussen de 200 en 240 km. Wil je de volle 136 pk gebruiken, dan moet je de Sportstand kiezen waardoor het verbruik nog toeneemt. Dit is bij uitstek een auto om lekker 100/110 op de snelweg mee te cruisen. Officieel kan hij bij een laadpaal met 11 kWh laden, en bij een snellader met 100 kWh. Ook dat haalden we helaas niet. Er is dus ruimte voor verbetering.

Positief
Peugeot heeft momenteel een geslaagde hand van ontwerpen en deze 2008 oogt dan ook rondom erg aansprekend. Mensen reageren er positief op. Hij rijdt fijn, is erg stil en soepel en maakt een goed gebouwde indruk. Het interieur behoort tot de top in deze klasse, met fraai materiaalgebruik, leuke verlichting en een mooi 3D instrumentarium. Je rijdt bijna premium. Door de langere wielbasis is er achterin meer ruimte dan in de 208, Corsa of DS3 Crossback. Ook qua uitstraling is hij z’n concurrenten de baas. De wegligging is solide, de vering reageert wel te stoterig op korte oneffenheden. 

Negatief
Zowel het instrumentenpaneel als de multimedia-display zijn bij fel zonlicht slecht afleesbaar. Je zit vrij diep op stoelen met korte zittingen en bij in- en uitstappen zit de dorpel in de weg, ook doordat je het stuur laag moet instellen om het dashboard te kunnen zien. Dat is bij de 208 beter. Negatief is ook de te beperkte standaarduitrusting. Veel is een optie en dat maakt de prijzige e-2008 al snel te duur als je ‘m met de Koreaanse concurrentie vergelijkt of… met een aangeklede Opel Corsa-e met dezelfde aandrijving. Regenereren kan alleen door de transmissiehandel in B te zetten, dus slechts in 1 stand. One pedal rijden kan niet. Een achteruitrijcamera is alleen standaard op de Allure en de GT Line en die heb je echt nodig. Jammer.

Conclusie
De e-2008 begint bij € 40.930,-; de gereden GT kost officieel € 46.630,-. De eerste is te kaal, de GT is prettig compleet maar dat je dan toch nog € 150,- moet bijbetalen voor een draadloze telefoonlader is flauw. Inclusief metallic lak, open dak en nog wat opties betaal je voor de testauto bijna 49 mille. Er zijn allerlei acties waardoor de prijs attractiever wordt voor zakelijke rijders; voor particulieren moet je al echt een liefhebber zijn om voor deze variant te kiezen. Wij vinden de Peugeot e-208 eerlijk gezegd aantrekkelijker. Want goedkoper, vlotter, meer actieradius en toch een even mooi interieur en uiterlijk.

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands