08jan, 20 8 januari 2020Advies

Energieleverancier Vandebron (onderdeel van Essent) toont sinds gisteren op haar website een kaart met daarop de kosten voor het opladen van een elektrische auto per laadpaal. Deze is ontwikkeld in samenwerking met Eco-Movement en is vanaf nu te gebruiken. Het moet exploitanten van laadpalen aansporen om meer transparantie over hun tarieven te bieden. Want niet alleen schaffen steeds meer prijsbewuste particulieren een elektrische auto aan (de prijs van het laden is voor hen belangrijk), de verschillende aanbieders doen maar wat met hun tarieven, waardoor laden bij de ene paal veel duurder kan zijn dan bij een paal een stukje verderop. De kaart bevat tienduizenden laadpunten in Europa. Bij elke laadpaal staat de precieze locatie en waar mogelijk de kosten: is er een starttarief en hoeveel betaal je per kilowattuur? Wat opvalt, is hoeveel laadpalen géén prijs tonen! Het wordt hoog tijd voor naming & shaming!

Elektrisch niet meer alleen zakelijk
Vandebron vindt dat meer openheid hard nodig is in de elektrische autowereld. Lang was elektrisch rijden vooral interessant voor zakelijke rijders. Die geven weinig om de laadkosten: de rekening gaat toch naar de baas. Maar die baas gaat steeds minder de prijsverschillen accepteren. En nu de elektrische auto betaalbaarder wordt kiezen ook ‘gewone’ consumenten er steeds vaker voor. Zij willen sowieso weten hoeveel het kost om de auto op te laden. “Bij een tankstation weet je direct wat je betaalt, maar bij elektrisch laden staan de prijzen nergens op voorhand vermeld”, aldus Matthijs Guichelaar, CEO bij Vandebron. “Einde maand krijg je een factuur en pas dan worden laadkosten inzichtelijk. Dat is voor elke klant onnodig vaag.” Het bedrijf pleit daarom voor volledige prijstransparantie. “De elektrische markt wordt nu te vrij gelaten in tariefbepaling en in de communicatie over kosten richting klanten. Elektrisch rijders moeten gemakkelijker weten wat ze nou precies betalen voor een laadsessie. Daarom bieden wij heldere tarieven en willen we transparantie vanuit alle partijen aanjagen.”

Bij de EV Coöperatie zijn wij van mening dat ook overheden daarin moeten sturen, bijvoorbeeld bij het verlenen van concessies voor de plaatsing van laadpalen. Het is te gek voor woorden dat je bijvoorbeeld in het Gooi nergens de tarieven kunt vinden van laden bij de daar geplaatste laadpalen. Zo is het overal in het land. Overigens biedt ook https://laadpastop10.nl/ een uitstekend overzicht van de kosten van het laden. Aanbevolen!

Echt te weinig transparantie
Helderheid over laadtarieven vanuit alle marktpartijen is een belangrijke succesfactor voor de grootschalige uitrol van meer elektrisch rijden. “De prijs voor een laadsessie is een soort stapeling van verschillende kosten”, aldus de topman van Vandebron. “Je betaalt een kWh-prijs en kosten voor je laadpas, met soms nog een uurprijs of starttarief erbovenop. Het kan zijn dat je bij de ene laadpaal een hoger tarief betaalt dan bij een ander een paar honderd meter verder.” Het verschil kan inderdaad écht aanzienlijk zijn. Er zijn voorbeelden van laadpalen die 500 meter van elkaar liggen, waarbij bij de ene het opladen 35 cent per kilowattuur kost én je 12 cent starttarief moet betalen, terwijl de ander geen startprijs heeft en 30 cent rekent. Snelladen is meestal nog duurder, maar daar is een reden voor: je hebt weinig tijd nodig om te laden en de apparatuur is nog kostbaar.

De meeste partijen delen pas achteraf de laadkosten met andere laadpasaanbieders, die daardoor dus beperkt worden in hun mogelijkheid omtarieven te delen met klanten. Dit terwijl het prima mogelijk is laadkosten wel direct openbaar te maken.
De laadpalenkaart is onderdeel van de website van Vandebron. Deze is nadrukkelijk bedoeld voor alle Nederlandse elektrische rijders. Via de zoekfunctie kan tot op adresniveau naar laadpalen worden gezocht. Hierbij kan gefilterd worden op beschikbaarheid, type connector en vermogen. Op dit moment biedt de kaart inzicht in de live prijzen van nog maar 6 van de ongeveer 25 Nederlandse laadpaalexploitanten. Van de grote partijen is er slechts één die haar live prijzen deelt. Het is nog niet mogelijk om alleen palen te laten zien die live prijzen delen; gebruikers kunnen in hun buurt of straat per paal bekijken of deze prijsinformatie verschaft. Uiteindelijk is de wens om Vandebron-klanten en andere elektrische rijders prijsinformatie voor álle publieke laadpalen te bieden. Mensen moeten immers gewoon een goed geïnformeerde keus kunnen maken. Als duidelijker is wat opladen kost, zullen consumenten eerder op een elektrische auto overstappen. De kaart is hier te vinden: https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/laadpalenkaart

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands
nl_NLNederlands